به گزارش واحد ترجمه‌ ایران‌دکونومی، استارتاپ WeWork که زمانی باارزش‌ترین استارتاپ آمریکا محسوب می‌شد، بالاخره امروز اعلام ورشکستگی کرد.

استارتاپ WeWork که ارائه‌دهنده محیط و فضای کاری اشتراکی به افراد بود، رسماً ورشکستگی خود را اعلام کرده و درحال انجام روند اداری و قضایی آن می‌باشد. براساس اخبار منتشر شده، این استارتاپ که توسط آدام نیومن هم‌بنیان‌گذاری شده بود و مؤسسات مالی SoftBank، BlackRock و البته Goldman Sachs از حامیان مالی اصلی آن بودند؛ رسماً به آخر خط رسیده است.

این استارتاپ نیویورکی که توانسته بود بیش از 22 میلیارد دلار سرمایه جذب کند و در سال 2019 با ارزش کل 47 میلیارد دلار در اوج قرار بگیرد، در دادگاه ایالت نیویورک اعلام کرده که بین 10 تا 50 میلیارد دلار بدهی دارد. اعلام ورشکستگی WeWork محدود به دفاتر کاری آن در ایالات متحده آمریکا و کاناداست.

سهام WeWork

ارزش سهام این استارتاپ که زمانی با قیمت 500 دلار به ازای هر سهم به‌فروش می‌رسیدند، حالا با افت 99.8 درصدی به تنها 1 دلار به ازای هر سهم رسیده‌ است.

کمپانی WeWork یکی از خارق‌العاده‌ترین نمونه‌های عروج و نزول یک استارتاپ در طی چند سال گذشته در تاریخ آمریکا را به تصویر کشیده است. این استارتاپ که در دوران اوج خود ارزشی نزدیک به 50 میلیارد دلار داشت، تلاش کرده بود که 5 سال پیش وارد بازار بورس شود، اما در نهایت این تلاش منجر به شکست شد.

البته همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث تشدید وخامت اوضاع برای WeWork شده بود. به دلیل تعطیلی گسترده و جهانی، دیگر نیازی به استفاده از محیط کار اشتراکی نبود و بسیاری از کمپانی‌ها و مشتریان قرارداد خود با این استارتاپ را به‌صورت ناگهانی لغو کردند. رکود اقتصادی‌ای که پس از این واقعه اتفاق افتاد نیز باعث شد باقی‌مانده مشتریان به‌دلیل عدم برخورداری از شرایط مالی مناسب، از استفاده از خدمات WeWork دست بکشند.

WeWork سریال
تصویری از سریال WeCrashed، راوی داستان سقوط این استارتاپ

ورشکستگی WeWork، داستانی به‌یادماندنی

پروسه شکست این استارتاپ افسانه‌ای تا این لحظه منبع الهام ساخت برنامه‌های تلویزیونی و نگارش کتاب‌های بسیاری بوده است. در همین رابطه، سرویس استریم Hulu مستندی با عنوان “WeWork: Or the Making and Breaking of a $47 Billion Unicorn” در سال 2021 ساخته است. همچنین سرویس استریم Apple TV+ نیز مینی سریالی اختصاصی از داستان شکست این استارتاپ با عنوان “WeCrashed” و با بازی آن هتوِی و جرد لتو ساخته است.

در طی سال‌های اخیر، افشای برخی پرونده‌های محرمانه حاکی از آن بود که آدام نیومن، مدیرعامل سابق این استارتاپ، از سرمایه‌های WeWork برای دستیابی به اهداف شخصی خود سوءاستفاده می‌کرده است. کمی پس از انتشار این اخبار، آدام نیومن به‌سرعت از مقام خود برکنار شد و مؤسسه مالی SoftBank (غول سرمایه‌گذاری ژاپنی) تصمیم گرفت تا بیش از 80% از سهام این استارتاپ را با پرداخت مبلغ 18.5 میلیارد دلار خریداری کند.

همانطور که کمی پیش‌تر ذکر شده بود، ورود استارتاپ WeWork به بازار بورس و تلاش برای تبدیل شدن به شرکتی با سهام عام، تنها اوضاع را بدتر و پیچیده‌تر کرد. تلاش WeWork در این مسیر، در نهایت منجر به افزایش بیشتر بدهی‌ها و رویارویی با چالش‌های دشوارتر شد.

منبع: techcrunchCNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array