به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استارتاپ Neeva که توسط دو نفر از مدیران اجرایی سابق کمپانی گوگل بنیان‌گذاری شده است، تصمیم به تعطیلی بخش موتور جستجوی خود گرفته و از این پس تمام تمرکز خود را به هوش مصنوعی اختصاص خواهد داد.

هم‌بنیان‌گذار این کمپانی در روز شنبه اعلام کرد که استارتاپ Neeva دیگر به‌عنوان یک موتور جستجو خدمات‌رسانی نخواهد کرد و قصد دارد از این به بعد در دنیای هوش مصنوعی به کشف و اکتشاف بپردازد.

شروع و نحوه فعالیت موتور جستجوی Neeva

استارتاپ Neeva یک موتور جستجوی خصوصی و بدون نمایش آگهی است که برای اولین بار در سال 2019 بنیان‌گذاری شد. این استارتاپ، دو سال پیش از موتور جستجوی خصوصی، بدون آگهی و برمبنای خرید اشتراک خود در ایالات متحده رونمایی کرد. سپس، 6 ماه بعد نسخه‌ای رایگان از خدمات این موتور جستجو در دسترس دیگر کاربران نیز قرار داد.
در ماه‌های پس از آن، این استارتاپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که موفق به جذب بیش از 600 هزار کاربر فعال شده است، البته شایان ذکر است که اکثریت این افراد از نسخه رایگان این موتور جستجو استفاده می‌کردند.

در جستجوی رویای جهانی شدن، کمپانی Neeva در ماه اکتبر سال گذشته کسب‌وکار خود را به اروپا توسعه داد. و سپس در مسیر استفاده از هوش مصنوعی زایا در موتور جستجوی خصوصی خود قدم گذاشت.

Neeva

دلایل تعطیل شدن موتور جستجوی Neeva

در پستی منتشر شده در وبلاگ رسمی این استارتاپ، هم‌بنیان‌گذاران این کمپانی به این نکته اشاره کردند که “جذب مخاطب در این مدت بسیار سخت بوده است”. به گفته آنها، این چالش طاقت‌فرسا علاو‌ه‌بر “شرایط اقتصادی متفاوت” باعث شده که تیم مدیریتی Neeva به این نتیجه برسند که اداره کسب‌وکار متخصص در زمینه موتور جستجوی خصوصی، در این شرایط اقتصادی گزینه مناسب و پایداری برای آنها نیست.

در توییت منتشر شده توسط هم‌بنیان‌گذار استارتاپ Neeva در روز شنبه نوشته شده بود: “گرفتن این تصمیم برای ما بسیار سخت و چالش‌برانگیز بود و باید جوانب بسیار زیادی را درنظر می‌گرفتیم. جوانبی از جمله پیشرفت کسب‌وکارمان تا این لحظه، شرایط فعلی بودجه و سرمایه‌گذاری و توانایی ادامه مسیر و رشد سریع در دنیای همیشه درحال تغییر و دگرگونی تکنولوژی.”

Neeva

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ Neeva، رامازوامی، این کمپانی را در سال 2019 تاسیس کرد. او سال گذشته از سمت شغلی خود به‌عنوان نایب‌رئیس بخش تبلیغاتی کمپانی گوگل کناره‌گیری کرده بود. به گفته او، این عنوان شغلی به دلیل تمرکز بیش از حد گوگل بر روی نرخ رشد به ازای از دست دادن کاربران، بسیار ناامیدکننده و طاقت‌فرسا بوده است.

استارتاپ Neeva قصد دارد از این پس در زمینه کاربرد و عملکرد هوش مصنوعی زایا و مدل‌های زبانی بزرگ در موتورهای جستجو فعالیت و تحقیق کند. وبسایت Neeva.com و موتور جستجوی خصوصی این استارتاپ طی چند هفته آتی برای همیشه تعطیل خواهند شد.

کاربرانی که اشتراک پولی این سرویس به‌نام Neeva Premium را خریداری کرده بودند، به ازای مدت زمان باقی‌مانده از اشتراک خود هزینه دریافت خواهند کرد. این کمپانی به‌عنوان بخشی از پروسه تعطیلی، تمام داده‌ها و اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران را کاملاً حذف خواهد کرد.

به گفته مدیران اجرایی این کمپانی، به‌زودی اخبار بیشتری در زمینه فعالیت‌های پیش‌روی Neeva در حوزه هوش مصنوعی منتشر خواهد شد.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : CNBCTechcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array