ایران دکونومی: شاید بتوان نقطه آغازین اکوسیستم استارتاپی ایران را در میان اولین رویدادهای استارتاپ ویکند اوایل دهه ۹۰ شمسی پیدا کرد.

استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک همایش کارآفرینی و جلسه‌ای آموزشی-تجربی است که طی ۳ روز متوالی و در آخر هفته برگزار می‌شود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیست‌ها، سرمایه‌گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریاب‌ها و … دور هم جمع می‌شوند و طی ۵۴ ساعت به بحث و بررسی ایده‌ها می‌پردازند. در نهایت ایده‌های خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروه‌های چند نفره عملی می‌شوند. در ساعات پایانی رویداد، ایده‌های تکامل یافته به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شوند تا افرادی که مایل هستند، از آنها حمایت کنند.

استارتاپ ویکند برنامه‌ای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکه‌ای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است.

مزیت‌های شرکت در استارتاپ ویکند

آموزش: اولین مزیت شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است. شما فقط تئوری نمی‌خوانید یا برای اجرای یک ایده سال‌ها صبر نمی‌کنید؛ بلکه با کمک کارآفرینان و مشاوران زبده، ایده را از شکل خام درآورده و به یک مدل کسب و کار مناسب تبدیل می‌کنید. سپس در کنار هم‌تیمی‌ها ایده را در شکل ابتدایی‌اش پیاده سازی خواهید کرد. در استارتاپ ویکندهای ایران، معمولاً کارگاه‌هایی مثل اعتبارسنجی، روش‌های ارائه به سرمایه‌گذار، بوم کسب‌وکار و… نیز برگزار می‌شود که چون بعد عملی و تئوری آن کنار هم اتفاق می‌افتد، ارزش آموزشی بالایی دارد.

استارتاپ ویکند

شبکه‌سازی: یکی دیگر از مزایای شرکت در استارتاپ ویکند آشنایی با افراد جدید است. پیشرفت در یک فضای تک بُعدی کار سختی است. برنامه نویس‌ها، گرافیست‌ها، انیماتورها، بازاریاب‌ها، سرمایه گذارها و … زمانی پیشرفت می‌کنند که در کنار هم باشند و تیم تشکیل دهند. بدون شک در طی این سه روز با افراد مختلفی آشنا می‌شوید که می‌توانید روی کمکشان در ایده‌های بعدی، حساب باز کنید. همچنین با آشنا شدن با سرمایه‌گذاران، شبکه ارتباطی خود با سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه استارتاپ را گسترش می‌دهید و می‌توانید با پیدا کردن هم‌بنیانگذار نیز، بعد دیگر خود را در راه‌اندازی کسب‌وکار کامل کنید.

نگاهی به برنامه اجرایی استارتاپ ویکند

در ابتدا افراد شرکت کننده در یک محل گرد هم می‌آیند و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. به کسانی که ایده دارند، ۶۰ ثانیه وقت داده می‌شود تا در مورد ایده خود صحبت کرده و توجه شرکت‌کنندگان را به آن جلب کنند. پس از مطرح شدن هر کدام از این ایده‌ها، افراد شرکت‌کننده به یکی از این تیم‌ها جذب شده و در کنار یکدیگر زمینه تجاری‌سازی ایده مورد نظر را فراهم می‌کنند. تمامی این مراحل در طی سه روز انجام می‌شود و گردهمایی در ساعت ۹ شب جمعه(در ایران روز جمعه روز آخر است) به پایان می‌رسد.

در روز اول این رویداد افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تیم‌ها را شکل می‌دهند و در مکان مستقر می‌شوند. در این مرحله برنامه‌هایی مانند صرف ناهار صورت می‌گیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا می‌کنند و اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایند. سپس پروژه را از بین گزینه‌های موجود(می‌تواند ایده‌های خود اعضا باشد) انتخاب می‌کنند تا در طول رویداد روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع مورد علاقه خود صحبت می‌کند و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقه‌مند نماید. تیم‌ها از افراد با توانمندی‌های مختلف مثل گرافیست، برنامه نویس و… تشکیل می‌شوند تا بتوانند مکمل هم باشند.

رویداد استارتاپ ویکند

در روز دوم کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیم‌ها را راهنمایی نمایند. همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیم‌ها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند. اختیار و آزادی عمل در تیم‌ها بسیار بالاست. مسئولیت همه چیز در کسب‌وکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) بر عهده خود تیم است.

در روز سوم یا همان روز آخر، تیم‌ها در مدت ۵ دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکت‌کنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند. در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد.

اگر برنامه اسپانسر یا حامی داشته باشد، معمولاً جوایزی به تیم‌ها اهدا می‌شود و ایده‌ها و تیم‌های برتر به شتابدهنده‌ها یا سرمایه‌گذاران معرفی خواهند شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array