ایران دکونومی: اغلب استارتاپ‌ها که کسب‌وکاری چابک (اجایل) محسوب می‌شوند، از بازاریابی محتوا در مارکتینگ خود استفاده می‌کنند. به جرأت می‌توان گفت که کسب‌وکارهای استارتاپی، توانستند به خوبی از روابط عمومی و بازاریابی محتوایی بهره‌مند شوند و نسبت به دیگر کسب‌وکارها پیشتاز باشند.

مصرف‌کنندگان دوست دارند احساس کنند با متخصصی سروکار دارند که زیر و بم همه‌چیز را می‌داند. تولید محتوا باعث می‌شود تا با ارائه معلومات و سواد به مخاطب، به او کمک شود تا با خیال راحت‌تری دست به انتخاب بزند. این مسئله باعث می‌شود تا مخاطب کسب‌وکار را به‌عنوان یک منبع قابل استناد و یک متخصص بشناسد و به آن رجوع کند.

کاربران چیزی حدود ۲۰٪ از وقت‌شان را صرف خواندن محتواهای آنلاین می‌کنند. مخاطبان نه‌تنها محتوا را دوست دارند، بلکه توقع دارند محتوای مناسب آن‌ها تولید و در اختیارشان گذاشته شود.

چه محتوایی مناسب است؟

هر استارتاپ پس از اینکه به پرسونای مخاطب خود دست یافت و کانال‌های بازاریابی خود مثل وب‌سایت، سوشال مدیا و… را انتخاب کرد، می‌بایست استراتژی محتوای خود را تدوین کند و تیم محتوا بر همین اساس حرکت کنند.

محتوای تصویری، صوتی(پادکست)، ویدیویی و متنی از انواع محتوایی است که به دیده شدن استارتاپ‌ها در بسترهای مختلف کمک خواهد کرد.

محتوا استارتاپ

یکی از نکاتی که استارتاپ‌ها باید در تولید محتوای خود در نظر بگیرند این است که در خصوص محصولات یا خدمات خود به صورت خلاقانه و غیرمستقیم حرف بزنند. مثلاً اگر یک استارتاپ حوزه محصولات غذایی است، در مورد مضرات و فواید محصولات بدون نام بردن از برند خود به تولید محتوا بپردازد؛ یا اگر در حوزه آموزش فعالیت می‌کند، به تشریح مباحث آموزشی مختلف در محتوای خود بپردازد.

نکته دیگری که می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند، بهره‌گیری از شرکا و مشتریان است. امروزه اغلب افراد رسانه‌دار هستند و با فعالیت خود در سوشال مدیا به نحوی با مخاطبان خود در ارتباط هستند. کانال‌های ارتباطی شرکای کسب‌وکار، بستر مناسبی برای تولید محتواهای مشترک است که مخاطبان دو کسب‌وکار را باهم به اشتراک می‌گذارد. همچنین برگزاری مسابقه یا کمپین‌های سوشال می‌تواند محتوای استارتاپ‌ها با مخاطبان مشتریان استارتاپ به اشتراک گذارد.

نظم یکی از مواردی است که باید در تولید محتوا در نظر داشت. هنگام تدوین استراتژی محتوا، ساخت یک تقویم یکی از الزامات بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود. مهم است که کسب‌وکار، به صورت منظم تولید محتوا کند و به نوعی مخاطبان خود را به دیدن محتوا عادت دهد و تاثیر بیشتری داشته باشد.

محتوا استارتاپ

روابط عمومی و فعالیت رسانه‌ای، یکی از بازوهایی است که مارکترها می‌توانند در توزیع محتوا از آن استفاده کنند. رسانه‌های خبری و بیرون از سازمان، فضای مناسبی است تا استارتاپ‌ها در مورد محصولات و خدمات خود و همچنین نوآوری به کار گرفته شده خود صحبت کنند. این نوع فعالیت به تعامل مناسبی با خبرنگاران و رسانه‌های هر حوزه نیاز دارد.

در نظر گرفتن این نکته حائز اهمیت است که تفاوت و تمایز در تولید محتوا می‌تواند استارتاپ‌ها را نسبت به رقبایشان تمییز دهد. خلاقیت در تولید محتوا بی‌انتهاست و همین باعث می‌شود اگر محصول یا خدمت مشابهی در بازار وجود داشته باشد، استارتاپ بتواند با تولید محتوای منحصر به فرد خود این شباهت را به تفاوت تبدیل کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array