به گزارش ایران دکونومی، یکی از گزینه‌های صادرات محصول و خدمات استارتاپ‌ها، کشور آلمان است. با وجود ریسک‌هایی که در استارتاپ‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکارها وجود دارد، اما استارتاپ‌ها در آلمان می‌توانند فعالیت بهتری داشته باشند. به گفته سایت startupverband در سال ۲۰۲۲ در آلمان فضای کسب‌وکار استارتاپ‌ها رو به کاهش است، تعداد کارمندان و استخدام‌های جدید ثابت است، پایداری در استارتاپ‌ها نقش بیشتری دارد. نسبت بنیان‌گذاران زن رشد مثبتی در پیش گرفته است. کمبود کارگران ماهر چالشی فزاینده برای استارتاپ‌هاست. همین وضعیت می‌تواند مسیر صادرات را برای کسب‌وکارهای ایرانی در پیش گیرد.

برنامه صادرات کسب‌وکارها

از همین رو، ایران برای صادرات محصولات و خدمات استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌های خود برنامه‌هایی در نظر دارد. طبیعی است که پارک فناوری پردیس و اتاق بازرگانی، از قطب‌های این پروژه‌ها هستند.

رضا عبدی، مسئول برگزاری این پروژه در حاشیه یکی از رویدادهای آموزش صادرات در گفتگو با ایران دکونومی در خصوص اهداف این پروژه گفت: مجموعه‌های مختلفی این رویدادهای آموزشی را حمایت می‌کنند. انتقال تجربیات لازمه کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند فعالیت صادراتی داشته باشند. مثلاً افراد بدانند چطور باید خود و کسب‌وکار خود را معرفی کنند. مجموعه‌های دغدغه‌مند در این خصوص، از این جلسات استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ما سعی داریم آموزش‌های توسعه فردی، توسعه بین‌المللی و توسعه کسب‌وکار را برای فعالان این حوزه داشته باشیم.

عبدی در خصوص مخاطب این دوره‌ها توضیح داد: در اولین دوره، مخاطب ما، کسانی هستند که یا کسب‌وکار بین‌المللی دارند و یا تمایل به این فعالیت دارند.

نگاهی به وضعیت اکوسیستم استارتاپی آلمان

بر طبق اطلاعات وب‌سایت startupverband در سال ۲۰۲۲ کمبود نیروی ماهر در بین استارتاپ‌های آلمان برای دومین سال متوالی به شدت افزایش یافته است و یافتن نیروی مناسب اکنون چالشی کلیدی برای ۳۵ درصد از استارتاپ‌ها است. به عنوان راهبردی برای مقابله با کمبود نیروی کار ماهر، ۹۲ درصد استارتاپ‌ها با بیش از ۲۵ کارمند خواستار مقررات جذاب‌تری برای مشارکت کارکنان از قانون‌گذار هستند. اینها نتایج دهمین مانیتور استارتاپ آلمان است که انجمن استارتاپ‌ها و PwC آلمان با همکاری دانشگاه دویسبورگ-اسن در حال ایجاد آن هستند. تقریباً ۲۰۰۰ استارتاپ آلمانی در این نظرسنجی شرکت کردند.

اخیراً افزایش هزینه های انرژی و مواد خام منجر به چالش‌های عظیمی در اقتصاد آلمان شده است. با توسعه فناوری‌های نوآورانه، استارتاپ‌ها در این زمینه کمک کننده هستند. ۴۶ درصد می‌خواهند سهمی هدفمند در حفاظت از محیط زیست و منابع داشته باشند و به عنوان بخشی از اقتصاد سبز باشند. ۶۱ درصد هر دو هدف را به عنوان بخش مهمی از استراتژی شرکت خود دنبال می‌کنند و بنابراین تحول زیست‌محیطی را به اقتصاد گسترده‌تر می‌آورند. استارتاپ‌ها همچنین نقش پیشگامی در استفاده از فناوری‌های دیجیتال دارند. برای ۴۵ درصد، استفاده از هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند. به این معنی که اهمیت آن روز به روز بیشتر می‌شود. بنیان‌گذاران و استارتاپ‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد فردا خواهند داشت. آن‌ها نشان می‌دهند که مسئولیت اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی متناقض نیستند.

چرا صادرات به آلمان؟

نسبت مؤسسان زن همچنان رو به افزایش بوده و اکنون به ۲۰ درصد رسیده‌است. با وجود این پیشرفت مثبت، تعداد هنوز پایین است. تنها ۶۱ درصد از بنیان‌گذاران اظهار می‌کنند که از سازگاری راه‌اندازی کسب‌وکار و خانواده راضی هستند، این رقم برای ۵۱ درصد از مؤسسان زن حتی کمتر است. وضعیت مشابهی را می‌توان در سطح کارمندان مشاهده کرد. در آلمان، نسبت زنان کارمند به طور قابل توجهی بالاتر بوده و ۳۷ درصد است، اما همچنان کمتر از کل نسبت به جمعیت شاغل است. با توجه به کمبود روزافزون کارگران ماهر، بازارهای کار بین‌المللی نیز برای استارتاپ‌ها اهمیت بیشتری پیدا کردند. ۲۸ درصد از کارکنان استارتاپ‌های آلمانی در حال حاضر از خارج از کشور می‌آیند.

وضعیت سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها در آلمان شامل تأمین مالی از فرشتگان تجاری ۴۶ درصد، سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر ۴۴درصد، سرمایه‌گذاری شرکتی ۴۳درصد است.

سرمایه‌گذاران همچنین ارزش افزوده‌ای فراتر از سرمایه ارائه می‌دهند، اکثریت بنیان‌گذاران تجربیات خود را در کار با سرمایه‌گذاران خطرپذیر ۷۷ درصد و فرشتگان تجاری ۸۲ درصد مثبت ارزیابی می‌کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array