به گزارش ایران دکونومی، در راستای اتصال استارتاپ‌ها به این سامانه، بیمه سلامت موظف است تا ۶ ماه آینده از این سیستم، جدا شود.  سامانه نظام ارجاع توسط وزارت بهداشت به بهره‌برداری رسیده و در شرایط فعلی دارندگان بیمه سلامت در صورت نیاز پس از مراجعه به پزشک خانواده از سوی او و به صورت آنلاین به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند. هم‌اکنون این سامانه فقط به سامانه بیمه سلامت متصل است و به زودی قرار است بیمه تامین اجتماعی نیز به آن متصل شود.

در این سیستم، پس از این که بیمار به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه و توسط پزشک خانواده ویزیت شد، پرونده‌ای برای او تشکیل می‌شود که اقدامات، داروها و نظر هر پزشکی که بیمار را ویزیت کرده در آن ثبت خواهد شد. هر پزشک خانواده در صورت صلاح‌دید می‌تواند بیمار را به پزشکان متخصص ارجاع دهد و پزشک متخصص به پرونده‌ای که پزشک پیشین برای بیمار تدوین کرده دسترسی دارد. با راه‌اندازی این سامانه نظام ارجاع به صورت خودکار هنگامی که نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، نظر پزشکان سطوح مختلف و مهلت تعیین شده توسط آن‌ها جهت پیگیری بیماری نیز ثبت می‌شود. این موارد، قابل رویت برای پزشکان بعدی نیز است.

به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص پرونده الکترونیک، عدم تناسب ساختارهای موجود با ابعاد پروژه و همچنین تغییرات مکرر مدیریتی در وزارت بهداشت به منظور پرداختن به موضوعات درون بخشی و همچنین عدم وجود یک سازوکار یا ساختار فرابخشی برای راهبری فرابخشی، عدم تأمین منابع مالی کافی، کدینگ متفاوت، عدم تکمیل امضای الکترونیک، عدم اتصال بخش زیادی از مراکز ارائه خدمات سلامت به مرکز تبادل اطلاعات سلامت و درج اطلاعات عمدتاً دارای ماهیت اداری مالی (نه بالینی) که در تناقض با یکپارچگی سامانه ها و پیوستگی اطلاعات افراد است، مشکلات زیرساختی، فقدان سازوکار و آئین نامه‌های مربوط به صیانت از اطلاعات سلامتی، مواجهه با چالش های امنیتی و مجوزهای دسترسی به داده ها، ملاحظات پدافندی و همچنین ضوابط مشارکت بخش خصوصی نیز از دیگر چالش های مبتلا به این حوزه می باشد.

راه‌اندازی این سیستم نگرانی‌هایی را در میان استارت‌آپ‌های حوزه سلامت ایجاد کرده است. آنها نگرانند که نظام ارجاع و بازخورد که فعلا قابل اجرا توسط بیمه‌ سلامت است باعث شود بخش خصوصی به این فرآیند دسترسی نداشته باشد.

سیدرضا مظهری در گفت‌وگو با رسانه پیوست درباره دغدغه استارت‌آپ‌های حوزه سلامت گفت: یکی از نگرانی‌های فعالان حوزه استارت‌آپ‌های سلامت این است که با روندی که ما در پیش گرفته‌ایم، جایگاه بخش خصوصی محدود می‌شود اما باید به این موضوع توجه شود که ما برای شروع کار نمی‌توانستیم با ۶۵ استارت‌آپ نسخه‌نویسی وارد گفت‌وگو شویم. برای تولید و توسعه محصول باید با یک سیستم کار کنیم تا سرویس به بلوغ برسد.

او ادامه می‌دهد: یکی از اقداماتی که در دستور کار داریم این است که از بیمه سلامت خواسته‌ایم سرویسی که برای نظام ارجاع و بازخورد ایجاد شده است را به صورت Open API در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهد تا آن را پیاده‌سازی کنند. ۶ ماه به بیمه سلامت فرصت داده می‌شود که بعد از پیاده‌‌سازی این سرویس توسط استارت‌آپ‌ها، کنار رود و بخش خصوصی نقش خود را ایفا کنند.

این درحالیست که رقابت، بین استارتاپ‌های حوزه سلامت که پرونده الکترونیک را در سبد خدمات خود دارند بسیار تنگاتنگ است و حدود ۴۵ درصد از کل حجم سلامت دیجیتال کشور را تشکیل می‌دهند.

او با اشاره به اینکه برای اتصال استار‌ت‌آپ‌های حوزه سلامت به نظام ارجاع سندی تهیه شده است گفت: استارت‌آپ‌ها باید سند ERX یا سند ارجاع و نسخه الکترونیکی را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کنند.

مظهری تاکید کرد که در شرایط فعلی استارت‌آپ‌ها از نسخه قدیمی‌تر سامانه نسخه الکترونیکی استفاده می‌کنند که در آن قابلیت ارجاع به پزشک متخصص وجود ندارد و فقط با ارتباطی که با مراکز بیمه و داروخانه‌ها برقرار شده است پزشکان می‌توانند از طریق آن نسخه خود را بنویسند.

او پیش‌بینی کرد تا ظرف سه ماه فعالان این حوزه با پیاد‌ه‌سازی نسخه جدید امکان ارجاع به پزشک متخصص را نیز در زیرمجموعه خود فراهم کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array