به گزارش ایران دکونومی، یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران، طی یک نشست خبری بازوی سرمایه‌گذاری خود را با نام «یکتاونچرز» معرفی کرد. یکتاونچرز که در واقع به صورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی یا Corporate Venture Capital (CVC) فعالیت می‌کند، از این پس کلیه امور مربوط به سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ یکتانت را بر عهده خواهد داشت.

تا پیش از این، پورتفولیو هلدینگ یکتانت شامل ۱۵ کسب‌وکار بود و حالا قرار است مدیریت این پورتفولیو، ساختارمندتر و به شکل متمرکزی صورت گیرد. تعدادی از کسب‌وکارهای موجود در یکتاونچرز در هلدینگ یکتانت ایجاد شده‌اند و در عین حال تعداد دیگری نیز از نوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا ادغام و تملیک به این مجموعه پیوسته‌اند. 

مدیرعامل یکتانت درباره ماهیت برند یکتاونچرز گفت که آن‌ها تاکنون در ۱۵ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قصد دارند که با اعتبار برند یکتانت در حوزه‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ و سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای داشته باشند.

مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت اعلام کرد: «در جهان بیش از ۶۵ درصد از هزینه‌های تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دارد، اما در ایران این رقم حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است. این ارقان نشان‌دهنده وجود فرصت‌هایی در بازار است. »

او در ادامه گفت: «برای ما، بهره‌مندی از این فرصت‌ها در قالب‌های مختلفی رخ داده است؛ گاهی با شکل‌گیری شرکت‌ها در یکتانت و گاهی سرمایه‌گذاری در تیم‌هایی که خارج از یکتانت شکل گرفته و به یکتانت اضافه شده‌اند.»

فروغی مفهوم و عملیات سرمایه‌گذاری را از جمله مسائل مهم در یکتانت دانست و گفت: «در اواخر سال ۱۴۰۰ به این نتیجه رسیدیم که مانند واحدهای دیگری که در سازمان وجود دارد، نیاز داریم بخشی در یکتانت به نام واحد سرمایه‌گذاری شکل بگیرد. مسئولیت این واحد کارهای مختلفی است که در یکتانت وجود دارد؛ مثل بررسی، ارزیابی و شناسایی فرصت‌های موجود در بازار، بررسی درخواست‌هایی که برای سرماه‌گذاری به‌سمت ما فرستاده می‌شد، گزارش‌دهی و درنهایت هم‌افزایی بین کسب‌وکارهایی که شکل گرفته‌اند.»

محمدرضا علمی‌فرد، مدیرعامل یکتاونچرز در رابطه با برند یکتاونچرز و هدف اصلی آن گفت: «هدف اصلی ما بیشینه‌کردن ارزشی است که به مشتریان ارائه می‌دهیم. نگاه ما در یکتاونچرز هم همین است؛ درست مثل اتفاقی که در شرکت می‌افتد و توسعه داخلی و محصولات جدید داریم. اگر جایی بتوانیم کسب‌وکاری را به خودمان اضافه کنیم که نفع بیشتری به ذی‌‌نفعان برساند، این کار را انجام می‌دهیم. درواقع یکتاونچرز به‌دنبال بالابردن دامنه ارزش‌های خود است.»

او با اشاره به مدل‌های سرمایه‌گذاری یکتاونچرز خاطرنشان کرد: «ما به سه مدل بحث مشارکت و سرمایه‌گذاری را پیش می‌بریم؛ اولین مدل، سرمایه‌گذاری به شکل خطرپذیر است. در مدل دوم به دنبال ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید با مشارکت کارآفرینان و مدیران باتجربه کشور هستیم و آخرین مدل از سرمایه‌گذاری یکتاونچرز هم به بحث ادغام و تملیک اختصاص دارد.»

یکتاونچرز

به گفته‌ او، آن‌ها یکی از سریع‌ترین فرآیندهای سرمایه‌گذاری (از ابتدای ارزیابی تا انتهای آن) با کیفیت بالا را دارند، چرا که منابع انسانی خوبی از همه‌نظر در اختیار دارند. وی در ادامه گفت: «درحال‌حاضر دسترسی ما به منابع نقدی و هم غیرنقدی در یکتانت بیشتر است. تصمیم گرفتیم در کنار یکتانت، مجموعه جدایی داشته باشیم که مسئولیت سرمایه‌گذاری گروه یکتانت را بر عهده بگیرد.»

به‌طور کلی یکتاونچرز برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها وارد حوزه‌هایی می‌شود که به نوعی در زنجیره ارزش هلدینگ یکتانت قرار می‌گیرند. سمت‌وسوی اصلی این حوزه‌ها شامل تبلیغات و بازاریابی، کسب‌وکارهای B2B و همچنین رسانه‌ و تولید محتوا می‌شود. ورود یکتاونچرز به هر کدام از کسب‌وکارها در قالب سرمایه‌گذار نیز می‌تواند به اشکال مختلف و بنا بر توافقات با کسب‌وکارها صورت گیرد.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array