به گزارش ایران دکونومی، همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی با عنوان «هوش مصنوعی مولد قدرت حکومت‌ها» با تلاش ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست‌جمهوری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ایرانداک) برگزار شد.

در این همایش با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک، از دستاورد یکی از شرکت‌های فناور رونمایی گردید. «کلان پیکره زبان فارسی» با آزاد رسانی به صورت open source با تنوع بالا و حفظ بافتار متن به صورت عمومی در دسترس قرار خواهد گرفت.

مدل زبانی LLM (Large language model)، نمونه‌ای از نوآوری در حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شود که از شبکه‌های عصبی با پارامترهای گسترده برای پردازش پیشرفته زبان استفاده می‌کند. هوش مصنوعی مولد با کمک مدل‌های زبانی بزرگ یا همان LLM موفق شده پیشرفت زیادی را به‌خصوص در یک سال اخیر به‌دست آورد.

زبان LLM نوعی از مدل‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند اطلاعات چندجانبه را پردازش کند. این مدل‌ها از قدرت خود استفاده کرده و با پردازش زبان سعی در ارائه پاسخ‌های بهینه‌تر به سوالات مختلف کاربران دارد. شایان ذکر است که به دلیل پیشرفت و توسعه سریع تکنولوژی هوش مصنوعی، طراحی و مهندسی دستورالعمل‌های بهینه برای این مدل‌ها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و در حال حاضر تیم‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array