به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ SpaceX امروز قدمی بزرگ در مسیر ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به کاربران برداشته است.

گزارشات اخیر حاکی از آن هستند که ماهواره‌های استارلینک موفق شده‌اند از طریق شبکه T-Mobile، اولین پیامک‌های خود را ارسال کنند. شرکت T-Mobile در آگوست سال 2022 اعلام کرده بود که قصد دارد در این خدمت‌رسانی با استارتاپ SpaceX همکاری کند. سرویس Direct-To-Cell به اپراتورهای شبکه تلفن‌همراه سراسر جهان اجازه می‌دهد تا دسترسی به سرویس‌های برقراری ارتباط (تماس، پیام‌کوتاه و اینترنت) را حتی در مکان‌های دورافتاده به مشتریان خود ارائه دهند.

کمپانی هوافضای تحت‌مدیریت ایلان ماسک قصد دارد در سال میلادی جاری (2024) سرویس Direct-to-Cell را برای ارسال پیامک به مشتریان ارائه کند و در سال 2025 این خدمات را به “دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های عادی” گسترش دهد. استارتاپ SpaceX همین هفته گذشته اولین ماهواره‌های دارای قابلیت D2D (یا direct-to-device) را به فضا پرتاب کرده بود. خدمات اینترنت ماهواره‌ای در سال آینده میلادی شامل دسترسی صوتی، داده و وبگردی خواهد بود.

اینترنت ماهواره‌ای

سربلندی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آزمایشات اولیه

دستاوردهای اخیر این کمپانی در زمینه ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای در صورتی انجام شده که شرکت‌های بسیاری خواهان اتصال مستقیم و بدون واسطه گوشی‌های هوشمند (بدون اعمال هیچ‌گونه تغییر خاصی) به ماهواره‌ها هستند.

کمپانی SpaceX هفته گذشته 6 ماهواره استارلینک مجهز به قابلیت D2D را با موفقیت به قضا پرتاب کرد. ایلان ماسک موفق شده بود پیش از پرتاب این ماهواره‌ها، مجوزهای مربوطه را از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) دریافت کند.  این مجوز که برای 6 ماه آینده (جمعاً 180 روز) اعتبار دارد؛ به این کمپانی اجازه می‌دهد تا 840 ماهواره و 2000 دستگاه آزمایشی را برای ارائه این قابلیت انقلابی در اختیار داشته باشد.

به گفته این کمپانی، آزمایش ارسال پیامک از طریق اینترنت ماهواره‌ای در روز دوشنبه همین هفته انجام شده است. براساس بیانیه SpaceX، “اولین پیام‌های کوتاه متنی از طریق گوشی‌های هوشمند عادی روی کره‌زمین به ماهواره‌های استارلینک در فضا ارسال و دریافت شده‌اند”. این آزمایش اخیر تأییدیه‌ای بر کارایی و بهره‌وری کامل این سیستم موردانتظار می‌باشد.

این کمپانی اعلام کرده که “تقاضا و علاقه بسیاری برای افزودن قابلیت D2D به خدمات شبکه استارلینک وجود دارد”. استارتاپ SpaceX برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای با اپراتورهای مختلفی از جمله T-Mobile (در آمریکا)، Rogers (در کانادا)، Optus (در استرالیا) و KDDI (در ژاپن) همکاری دارد. برای دسترسی به خدمات این سرویس، هیچ نیازی به اعمال تغییرات در گوشی هوشمند عادی و یا استفاده از اپلیکیشن مخصوصی نخواهد بود.

اولین قدم برای دسترسی به این رویا، ایجاد دسترسی به سرویس ارسال پیامک از طریق ماهواره‌های استارلینک در سال 2024 است و در ادامه (در سال 2025) به مرحله بعدی خواهیم رسید: اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های عادی.
درحال حاضر SpaceX شبکه ماهواره‌های استارلینک دارای بیش از 5000 ماهواره‌ در مدار زمین است و بیش از 2.3 میلیون نفر از کاربران در سراسر جهان از این خدمات استفاده می‌کنند.

دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های عادی یکی از بزرگترین خواسته‌های کاربران امروزی است؛ خصوصاً برای کاربرانی که به خدمات اینترنت با کیفیت بسیار پایین دسترسی دارند. در نتیجه، انتظار می‌رود از سرویس D2D‌ ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک استقبال پرشوری صورت بگیرد.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array