به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پلتفرم پرداخت بونسای پی (Bonsai Pay) متعلق به استارتاپ رمزارزی RISC Zero نسخه آزمایشی شبکه حفاظت شده خود با تکیه بر دانش صفر (ZK) را راه‌اندازی کرد تا امکان ارسال یکپارچه رمزارز اتریوم (ETH) به حساب‌های گوگل را فراهم کند. این سرویس یکی دیگر از برنامه‌های نوآورانه ارزهای دیجیتال بر مبنای اثبات‌های دانش صفر (ZKPs)  است که به هم‌افزایی فناورهای‌های وب2 و وب3 به روشی کاملاً جدید پرداخته است. به این ترتیب، با کمک بونسای پی (Bonsai Pay)، می‌توان هر حساب گوگل (Google accounts) را به شکلی تقریباً یکپارچه به یک کیف پول رمزارزی غیرامانی تبدیل کرد.

ارسال اتریوم به حساب‌های جی‌میل (Gmail) با اثبات دانش صفر امکان‌پذیر می‌شود

بونسای پی (Bonsai Pay) یک پلتفرم پرداخت با منبع باز مبتنی بر دانش صفر (ZK) است که اکنون به شبکه آزمایشی سپولیای اتریوم (Sepolia) وارد شده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که به هر کاربر جی‌میل (Gmail) امکان می‌دهد پرداخت‌های اتریوم (ETH) را دریافت نماید. این روش، نسل جدیدی برای جایگزینی آدرس‌های پیچیده کیف پول‌های اتریوم (ETH) است.

«ما معتقدیم که فناوری دانش صفر (ZK) برای پذیرش انبوه آماده بوده و تعداد موارد استفاده آن در دنیای واقعی خیره کننده است. مفتخریم که آخرین نمونه از تکنولوژی ZK خود را با شما به اشتراک بگذاریم: بونسای پی، یک پلتفرم پرداخت منبع باز مبتنی بر ZK است که به کاربران امکان می‌دهد رمزارزهای خود را با استفاده از اتریوم به حساب‌های گوگل ارسال کنند.»

— (RiscZero@) ؛ 10 نوامبر 2023

طبق بیانیه منتشرشده توسط تیم توسعه دهندگان بونسای، هر حساب فعال گوگل با این سرویس سازگار است و برای شروع دریافت وجوه ETH نیاز به اعمال هیچگونه تنظیمات اضافی نیست.

ارسال اتریوم به گوگل اکانت

سازوکار پلتفرم جدید بونسای پی چگونه است؟

از نظر فنی، ارزهای دیجیتال از طریق یک قرارداد امانی ایجاد شده در شبکه اتریوم (ETH) منتقل می‌شوند. دریافت‌کنندگان می‌توانند این دارایی‌ها را فقط با ورود به حساب جی‌میل خود و ایجاد این اثبات دانش صفر، بازیابی کنند.

توکن‌های هویتی مبتنی بر JSON و پروتکل اتصال OpenID فناوری‌هایی هستند که از این محصول جدید پشتیبانی می‌کنند. پایگاه کد اصلی آن نیز به زبان برنامه‌نویسی Rust نوشته شده است. به‌علاوه، در این پلتفرم از ماشین مجازی خود پروتکل به نام RISC Zero zkVM استفاده شده است. همچنین این ابزار می‌تواند توسط توسعه دهندگان شخص ثالث از طریق کلیدهای API استفاده شود.

نسخه دموی این پروتکل در بستر شبکه سپولیا (Sepolia) راه‌اندازی شده است و تیم پشتیبانی از همه توسعه دهندگان دعوت کرده است تا آن را آزمایش کنند و بازخورد خود را در گیت‌هاب (GitHub) به اشتراک بگذارند.

اثبات دانش صفر چیست؟

اثبات دانش صفر (ZK-proof) یک روش رمزنگاری است که به وسیله آن اثبات‌کننده می‌تواند صحت گزاره‌های مختلف را به تأییدکننده ثابت کند، در حالی که از افشای هر گونه اطلاعاتی فراتر از حقایق صحت بیانیه اجتناب می‌کند. پروتکل‌های ZK در بسیاری از پروتکل‌های سطح بالای لایه دوم (L2) شبکه اصلی اتریوم (ETH) استفاده می‌شوند. سه مورد از معروف‌ترین آنها، Polygon zkEVM، zkSync Era و Scroll هستند که در 24 ساعت گذشته افزایش دو رقمی در کل ارزش قفل شده (TVL) خود را شاهد بوده‌اند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array