ارز واردات موبایل پس از مدت‌ها تک‌نرخی شد و پس از این انواع گوشی‌های ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلاری، ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز را دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایران دکونومی، در حالی که از اواسط فروردین ماه امسال قرار بود همه گوشی‌ها با استفاده از ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد گردد، به نظر می‌رسد این مقرره شامل حال موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلاری نگردیده و اکنون از ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌گردد.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه پیش‌بینی کرد که تا چند روز آینده این موضوع ممکن است اجرایی گردد و واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز به این ترتیب مراحل آسان‌تری را طی کند. این انجمن حتی طی نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرده بود که همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود، اما این پیش‌بینی به مرحله اجرا نرسیده و گزارش‌ها وجود دارد که هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلاری با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند. تا قبل از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ارز واردات گوشی‌های موبایل ۳ نرخی بود که به این ترتیب واردکنندگان موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند. تصمیم تأمین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از تابستان سال گذشته استفاده از «ارز صادرات خود» تعیین شد که واردکنندگان از این شیوه تأمین ارز شاکی و خواستار تغییر آن بودند.

اکنون با تصمیم تازه بانک مرکزی در موافقت با درخواست انجمن موبایل جهت یکسان‌سازی رویه تأمین ارز واردات موبایل، امکان واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به بخش خصوصی آسان‌تر خواهد شد. اما آن‌گونه که روزبه، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلیت و لوازم جانبی ابراز نگرانی کرده، در این خصوص برخی سوء استفاده‌ها ناشی از تداوم تخصیص ارز حاصل از صادرات به موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد. او گفت که اکنون برای صادرکنندگان سقف و سابقه وجود ندارد و برای رفع تعهد ارزی با ارز خود واردات کالای غیرتخصصی انجام می‌دهند، بنابر این برخی از صادرکنندگان در حال سوءاستفاده‌های کلان و اجاره کارت بازرگانی هستند.

این در حالی است که تا قبل از سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ واردات گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلاری با استفاده از ارز نیمایی، گوشی‌های بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلاری با ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز و همچنین واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود انجام می‌گردید. پس از شناسایی مشکلاتی از قبیل تأمین ارز ۴ نرخی برای واردکنندگان و گرم شدن بازار اجازه کارت‌های بازرگانی برای تأمین ارز و افزایش قاچاق گوشی به کشورهای مجاور، در اسفندماه گذشته انجمن واردکنندگان از بانک مرکزی درخواست بازنگری در موارد یاد شده را داده بود، اما اختلاف زیادی که نرخ ارز نیمایی و ارز تالار دوم که امروز حدود ۱۰ هزار تومان است، نگرانی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده که ممکن است قیمت گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلاری نیز در بازار افزایش شدید داشته باشد.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه این نگرانی‌ها را بی‌مورد دانسته، گفت که حتی اگر قیمت ارز بالاتر هم برود، این موضوع قطعاً باعث افزایش نه، بلکه کاهش قیمت خواهد شد. او اضافه کرد که هیچ‌گاه قیمت ارز نیمایی با قیمت روز آن به دست واردکنندگان نرسیده است و با درصدهایی که تجاران جهت تأمین ارز هزینه می‌کنند عملاً نرخ ارز نیمایی هیچ‌گاه برای آنها کمتر از ۳۴ هزار تومان نبوده و با توجه به نرخ فعلی ارز تالار دوم قطعاً تغییر فاحشی را در قیمت نهایی نخواهیم داشت، این اختلاف فقط در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده که واردکنندگان با کم کردن از سود خود در رقابت آن را جبران می‌کند.

این در حالی است که نرخ ارز نیمایی تا روز قبل ۲۸۵۰۰ تومان و نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز نزدیک به ۳۷ هزار تومان بود. از طرفی هم فعالان بازار نیز باور دارند که حذف سوءاستفاده‌های رانتی و رقابتی شدن بازار به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array