به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، برخی سرمایه‌گذاران در مبادلات خود از ارزهای کالایی کشورهای تولیدکننده کالا مانند نروژ و استرالیا استفاده می‌کنند، تا بیش از هر زمان دیگری بر ضعف دلار صحه بگذارند.

در همین حال، اگر فدرال رزرو سیگنال دهد که معتقد است تورم ایالات متحده رو به کاهش گذاشته و احتمال افزایش نرخ بهره در آینده اندک است، دلار می‌تواند شاهد ضعف بیشتری نیز باشد. انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده در پایان نشست سیاست پولی خود در روز چهارشنبه (4 مرداد) افزایش ۲۵ واحدی دیگری را اعلام کند، اما سرمایه‌گذاران بر این باورند که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آتی و بیش از این میزان بسیار اندک است.

بسیاری از ارزهای کالایی در سال جاری با کاهش قیمت نفت و سایر مواد خام از اوج خود در سال 2022 عقب‌‌نشینی کرده و با توجه به موضوع، مبارزه بانک‌های مرکزی با تورم به رشد جهانی که باعث کاهش تقاضا برای صادرات کالاها شد، متضرر شدند.

این در حالی است که ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها دارای رشد اقتصادی بوده‌اند و به این ترتیب استراتژیست‌ها احتمال رکود اقتصادی جهان در شرایط کنونی را بعید می‌دانند. شایان ذکر است که رشد اقتصادی در دارایی‌های ریسکی مانند سهام، قیمت مواد خام و برخی ارزهای کالاها کندتر بوده است.

در شرایط کنونی برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند فرصت خرید ارزان کالاها ایجاد شده است. در این میان «فرانچسکو پسوله» استراتژیست FX در بانک ING که خود طرفدار کرون نروژ و دلار استرالیاست، اعتقاد دارد: «صرفاً از منظر ارزش گذاری، ارزهای کالایی هنوز هم ارزهایی هستند که احتمالاً بیشترین پتانسیل صعودی را دارند.»

دیدگاه صعودی در مورد ارزهای کالا در روزهای اخیر و پس از آن که رهبران چین «مصرف کننده اصلی کالا در جهان» در روز دوشنبه (2 مرداد 1402) متعهد شدند حمایت از اقتصاد چین را افزایش دهند، مورد توجه قرار گرفت. در حالی که برخی از ارزهای کالایی امسال (2023) در برابر دلار از ارزش بالایی برخوردار بوده‌اند، بسیاری از سرمایه‌گذاران صعودی به دنبال ارزهای کالایی هستند که رشد کافی نداشته و در میان عقب مانده‌ها هستند.

از جمله این ارزها کرون نروژ است. دومین ارز گروه «G10» با بدترین عملکرد در برابر دلار آمریکا در سال جاری، کرون در برابر دلار آمریکا تقریباً 3 درصد کاهش یافته است. برخی دیگر از ارزهای کالایی کاهش مشابهی داشته‌اند، به طوری که دلار نیوزلند 2 درصد و راند آفریقای جنوبی 3 درصد کاهش یافته است.

«جین فولی» رئیس بخش استراتژی FX در رابوبانک در این رابطه گفت: نسبت به ارزهای سوئد و نروژ خوش‌بین است. او گفت که با توجه به اینکه آنها چقدر کم ارزش هستند، هر نشانه‌ای از قدرت اقتصادی در کشورهای مربوطه می‌تواند ارزهای این کشورها را بالا ببرد و صعودی کند.

با تمام این اوصاف، شرط بندی در برابر دلار خطرات خاص خود را دارد. اگر تورم بالا در ایالات متحده گزارش شود، یا فدرال رزرو بیشتر از آنچه که سرمایه‌گذاران قیمت‌گذاری کرده‌اند، تندرو باشد، واحد پول ایالات متحده می‌تواند دوباره رشد کند.

از سوی دیگر، استراتژیست‌ها نسبت به ورود کامل به بازار سهام، به ویژه برای دوره‌های کوتاه مدت هشدار دادند، زیرا امکان دارد این ارزها برای ماه‌ها از ارزش منصفانه و ذاتی خود دور شده و فاصله بگیرند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array