به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، خاورمیانه به دلیل نقش مهم خود در بازار جهانی انرژی به طور گسترده‌ای شناخته شده است. با این حال، کشورهای منطقه صنایع مهم دیگری از جمله فلزات، مواد شیمیایی و کشاورزی را نیز صادر می‌کنند.

برترین صادرات کشورهای خاورمیانه در سال 2021

در سال 2021، صادرات خاورمیانه به ارزش کل 1.27 تریلیون دلار رسید. در حالی که این منطقه از نظر صادرات جهانی از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی عقب است، اما از آفریقا و آمریکای جنوبی پیشی گرفته است.
علیرغم تلاش بسیاری از کشورها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، بیشتر صادرات همچنان مربوط به سوخت‌های فسیلی است.

خاورمیانه با تولید بیش از 30 میلیون بشکه نفت در روز، یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. پنج کشور از 10 تولیدکننده برتر نفت جهان در این منطقه قرار دارند.

در این میان برخی از کشورهای منطقه مانند ترکیه اقتصادهای متنوع‌تری را به نمایش گذاشته‌اند. صادرات این کشور از مواد معدنی گرفته تا ماشین آلات و منسوجات را شامل می‌شود و خودرو مهمترین صادرات آن است. این کشور در واقع یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان است.

فلسطین اشغالی یکی دیگر از متنوع‌ترین اقتصادهای خاورمیانه را دارد. صادرات عمده این کشور شامل الکترونیک، نرم افزار و نفت تصفیه شده است، اما الماس تراش خورده به عنوان بزرگترین صادرات کشور از نظر ارزش رتبه‌بندی می‌شود.

ایران به روشی متفاوت از ذخایر نفت و گاز طبیعی خود بهره برده و به یک تولیدکننده قابل توجه پلاستیک تبدیل شده است. در حال حاضر پلاستیک و انواع مواد لاستیکی (دارای خاصیت ارتجاعی) یک چهارم صادرات ایران را تشکیل می‌دهند.

تاثیر خاورمیانه بر اقتصاد جهانی

با توجه به اینکه نفت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اقتصاد جهانی از نظر حجم و ارزش معاملاتی است، بسیاری از کشورهای خاورمیانه بازیگران مهمی در سیاست بین‌الملل هستند.

کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات تاثیر مستقیمی بر بازار نفت و نقش اساسی در تعیین قیمت کالا دارند.

با توجه به این که بخش بزرگ و اصلی صادرات منطقه خاورمیانه نفت است و نفت و گاز در تولید کالا در سرتاسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارند، درگیری‌های منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه بر بازارهای جهانی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array