به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز نهم می (19 اردیبهشت)، کل ارزش بازار توکن‌های BRC-20 شبکه بیت کوین از رمز 1 میلیارد دلار گذشت و حجم کل معاملات 24 ساعته آنها به حدود 207.7 میلیون دلار رسید. برخی از توکن‌های مهمی که با این استاندارد عرضه شده‌اند عبارتند از ORDI، NALS، VMPX، PEPE و MEME، که با اختلاف قیمتی بین 11٪+ و 55٪- روز گذشته معامله شدند.

آشنایی با توکن‌های BRC-20

به گفته تحلیلگران بیت‌کیپ  (BitKeep)، استاندارد توکن BRC-20 شکل جدیدی از توکن‌های قابل تعویض است که از اوردینال‌ها (Ordinals) و اینسکریپشن‌ها (Inscriptions) برای ایجاد و مدیریت قراردادهای توکن، ضرب توکن و انتقال توکن‌هایی استفاده می‌کند که در زنجیره پایه بیت کوین ذخیره می‌شوند.

 اوردینالز یک سیستم شماره‌گذاری است که به هر ساتوشی یک عدد منحصربه‌فرد معادل 0.00000001 بیت کوین اختصاص داده و امکان ردیابی و انتقال آن را فراهم می‌کند. در همین حال، اینسکریپشن‌ یا “کتیبه” یک لایه از داده‌ها را به هر ساتوشی اضافه می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی را در بلاکچین بیت کوین ایجاد کنند.

استاندارد BRC-20 توسط یکی از کاربران توییتر با نام Domo در تاریخ 8 مارس توسعه داده شد. در حال حاضر، بیش از 14 هزار توکن BRC-20 در شبکه بیت کوین مستقر شده است. این درحالی است که تخمین زده می‌شود تعداد  توکن‌ها با استاندارد شبکه  اتریوم به مرز 400 میلیون برسد. محققان بیت‌کیپ (BitKeep)، معتقدند که علیرغم کاربرد آن “خالق استاندارد BRC-20 آشکارا اعلام کرده است که این استاندارد بی‌ارزش است و کاربران نباید پول انبوهی را برای ضرب توکن‌ها براساس این ایده سرگرم‌کننده هدر دهند.”

توکن‌های BRC-20

«خوشحالم که برخی از کاربران به این استاندارد علاقمند شده‌اند. ولی به چند نکتع توجه داشته باشید: این توکن‌ها بی‌ارزش خواهند بود. لطفا پول خود را برای ضرب انبوه آنها هدر ندهید. به‌علاوه، با توجه به نحوه تنظیم برخی از ابزارهای اینسکریپشن‌، ممکن است مقداری از موجودی به آدرس واسطه‌ اضافه شود.»

domo (@domodata) March 9, 2023

کیف پول بیت‌کیپ (BitKeep) روز 8 می (18 اردیبهشت)، اعلام کرد که به زودی از پروتکل اوردینالز و پروتکل BRC-20 در پلتفرم‌های موبایلی و افزونه‌های پلاگین خود پشتیبانی می‌کند. بخش جدید NFTهای بیت کوین نیز در بازار NFT BitKeep گنجانده خواهد شد که امکان نمایش، ضرب، انتقال و معامله NFTهای BTC را بر اساس پروتکل اوردینالز فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان این کیف پول می‌گویند:

«بیت کیپ (BitKeep) به نظارت بر پروتکل‌های جدیدی مانند BRC-21 ادامه می‌دهد و خدمات پشتیبانی و سرویس‌های متنوع‌تری را بر اساس روند بازار و تقاضای کاربران ارائه خواهد داد.»

گفتنی است که کیف پول محبوب تراست ولت (Trust Wallet) علیرغم اشتیاق زیادی که نشان می‌داد هنوز از اوردینالز شبکه بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند. در همین حال، کیف پول متامسک (MetaMask) یک ویژگی جدید به قابلیت‌های خود اضافه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از ماه فوریه (بهمن 1401) اوردینال‌ها را ذخیره کنند. پلتفرم لجر (Ledger) ارائه‌دهنده کیف پول سخت افزاری ارزهای دیجیتال نیز از پروتکل اوردینالز پشتیبانی می‌کند.

«علاوه‌براین، کیف پول بیت‌کیپ (BitKeep) با فرمت آدرس‌های تپ‌روت (Taproot) نیز سازگار خواهد بود و از پروتکل BRC-20 پشتیبانی کرده و خدمات نمایش دارایی، انتقال و معاملات توکن‌های BRC-20 را ارائه می‌دهد.»

— BitKeep Wallet (@BitKeepOS) May 8, 2023

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array