به گزارش ایران دکونومی و به نقل از دیجیاتو، زارع‌پور در جمع خبرنگاران گفته است: در پایان سال گذشته اتصال این پیام‌ رسان‌ ها در فاز آزمایشی انجام شده و ان‌شالله با ارائه نسخه‌های جدید این پیام‌رسان‌ها، کاربرانشان می‌توانند به راحتی برای یکدیگر پیام بفرستند. این اتصال، امکانی است که به کاربران ایرانی اجازه می‌دهد تا تنها در صورت داشتن حساب کاربری یکی از این اپلیکیشن‌ها بتوانند با دیگر پیام‌رسان‌ها ارتباط بگیرند.

این درحالیست که در دو ماه گذشته، وزیر ارتباطات اعلام کرده‌ بود که بیش از ۶۰درصد مردم و کسب‌وکارها از پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند. زارع‌پور، این آمار را بر طبق افزایش درآمد شرکت ملی پست اعلام کرده‌بود و این افزایش درآمد را ناشی از فعالیت مردم در این پلتفرم‌ها فرض کرده بود.

در دو ماه گذشته، برنامه‌های فیلترشکن نیز، به عنوان محبوب‌ترین و پر دانلودترین اپلیکیشن‌های ایرانی شناخته‌شده‌اند. همچنین بعد از اینکه مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از وزیر ارتباطات آمار دقیقی از تعداد کاربران در پلتفرم‌های ایرانی خواسته بود، وزیر از ارائه این آمار امتناع کرده و آن را جز اسرار تجاری دانسته بود.

البته مدیر پیشین آی‌گپ انجام طرح ادغام را «ساده‌لوحانه و هزینه‌بر» خوانده بود و مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌بود، اما اکنون با تغییر سیاست‌ها و مدیران این مجموعه سیاست‌های آی‌گپ نیز رو به تغییر است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد عدم شرکت پیام‌رسان آی‌گپ در این طرح است؛ پیام‌رسانی که مدیرعامل آن برای اولین‌بار اجرای چنین اتصالی را پیشنهاد داد و به‌نظر می‌رسد در مسائل فنی این پروژه نیز شرکت دارد.

اجرای این طرح در شرایطی انجام می‌شود که فیلترینگ کاری کرده است تا دسترسی به اپلیکیشن‌های محبوب خارجی در ایران با محدودیت مواجه شود و براساس گزارش‌ها، بیش از ۵۰ درصد پیام‌رسان‌های محبوب برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس هستند.

تعدد پیام‌رسان‌های بومی، انتخاب آن‌ها را برای کاربران ایرانی سخت می‌کند و یکی از دلایل ادغام این پیام‌رسان‌ها با یکدیگر همین مورد است. دلیل دیگری که برای  اجرای طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی وجود دارد، در راستای ایجاد یک بازار هدف بزرگ‌تر برای کسب‌وکارهایی است که از سکوهای ایرانی استفاده می‌کنند تا با این کار سکوهای ایرانی بتوانند با پلتفرم‌های بزرگ خارجی رقابت داشته باشند.

بحث دیگری که منجر به نگرانی کاربران مطرح می‌شود این است که آیا اطلاعاتی که آن‌ها به میل خودشان در یک پیام‌رسان وارد می‌کنند، در اختیار دیگر پیام‌رسان‌ها قرار می‌گیرد یا نه؟

انتظار می‌رود که در مورد مسائل حقوقی و حفظ حریم شخصی کاربران، در این ادغام نیز شفاف‌سازی شود.

چندی پیش نیز وزیر ارتباطات، از نهایی شدن لایحه حفاظت از داده‌های کاربران خبر داده و گفته بود که این لایحه به زودی  به مجلس ارائه خواهد شد. لایحه‌ای که طبق نظر زارع‌پور برای برطرف کردن نگرانی مردم از حفظ حریم خصوصی و داده‌های آنها در پلتفرم‌های داخلی طراحی شده است و بر اساس این قانون، باید حقوق و تکالیف دارندگان داده‌های مردم به صورت کاملاً شفاف و مشخص تدوین شود. این درحالی است که این اقدام وزارت ارتباطات امر جدیدی نیست و اولین پی‌ریزی‌های آن در مجلس دولت قبل کلید خورد و گویا حالا دوباره به‌جریان افتاده است.

در دولت یازدهم طرحی با عنوان «طرح حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی» که به امضای 31 نفر از  نمایندگان مجلس نیز رسیده بود، جهت طی مراحل قانونی به ریاست مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

چنانچه در طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس آمده، این طرح با هدف رفع خلاءهای قانونی مربوط به داده‌ها و اطلاعات به‌ویژه آن دسته اطلاعات که در فضای مجازی توسط ارائه‌دهندگان خدمات از مردم و کسب‌وکارها اخذ، گردآوری و پردازش می‌شود، حمایت و حفاظت از اشخاصی که به نوعی داده‌ها و اطلاعات به آنها مربوط می‌شود و همچنین تکمیل سایر قوانین مرتبط با فضای مجازی تهیه و تنظیم شده است.

قابل ذکر است که برخی از مدیران این پیام‌رسان‌های بومی اعتقاد دارند در این بازاری که اپلیکیشن‌های دیگر هنوز در حال طی مسیر رشد هستند، این اقدام می‌تواند آسیب‌زننده باشد و علاوه بر اینکه فضای مناسبی برای رقابت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن نوآوری و رشد خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array