به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است مایکروسافت با ایجاد ارتباطی غیرقانونی میان نرم‌افزار پیام‌رسان «تیمز» (Teams) و آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ به نقض قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا متهم شده است. به عقیده این کمیسیون، مایکروسافت با افزودن امتیازات ویژه به تیمز باعث شده است این برنامه نسبت به رقبای خود برتری پیدا کند.

مایکروسافت، مستقر در ایالات متحده، یک شرکت فناوری بزرگ است که نرم افزارهای بهره‌وری و تجاری، رایانش ابری و محاسبات شخصی را در سطح جهانی ارائه می‌دهد. نرم‌افزار پیام‌رسان تیمز (Teams) یک ابزار ارتباطی و همکاری مبتنی بر ابر است که قابلیت‌هایی مانند پیام‌رسانی، تماس، جلسات ویدیویی و اشتراک‌گذاری فایل را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و به سازمان‌ها کمک می‌کند ابزارهای محل کار مایکروسافت و سایر شرکت‌ها را گرد هم جمع کنند.

تامین کنندگان نرم‌افزارهای کاربردی تجاری، از جمله شرکت مایکروسافت، به طور فزاینده‌ای این نرم افزار را به‌شکل یک نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (“SaaS”) توزیع می‌کنند، یعنی نرم افزار میزبانی شده در زیرساخت ابری به انتخاب تامین کننده. در اصل، رایانش ابری به فعالان جدید بازار اجازه می‌دهد فرصت استفاده از نرم افزارهای متنوع تامین‌کنندگان مختلف را دراختیار مشتریان و راهکارهای SaaS قرار دهند. با این حال، مایکروسافت یک مدل تجاری مجموعه محور دارد که چندین نوع نرم افزار را در یک پیشنهاد واحد ترکیب می‌کند. هنگامی که نرم‌افزار تیمز راه‌اندازی شد، مایکروسافت آن را در مجموعه‌های بهره‌وری مبتنی بر ابر برای مشتریان تجاری Office 365 و Microsoft 365 قرار داد.

اکنون در بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا آمده است:

«کمیسیون نگران این است که کمپانی مایکروسافت حداقل از آوریل 2019، برنامه تیمز را با برنامه‌های بهره‌وری اصلی خود ادغام کرده و در نتیجه باعث محدود شدن رقابت در بازار برای محصولات ارتباطی و همکاری شده است.»

مایکروسافت تیمز

آیا تیمز از آفیس جدا می‌شود؟

مایکروسافت در پاسخ به اتهامات وارده از سوی اتحادیه‌ اروپا موافقت کرد ارتباط بین تیمز و آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ را قطع کند. به گفته‌ برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، این شرکت تلاش دارد تاحدامکان از نگرانی‌های کمیسیون اتحادیه‌ اروپا بکاهد.

گفتنی است که پیام رسان اسلک (Slack) در سال ۲۰۲۰، از مایکروسافت به‌دلیل اتصال غیرقانونی تیمز به آفیس شکایت کرد. در پی این شکایت، اتحادیه‌ اروپا تحقیقات خود در رابطه با اقدامات مایکروسافت و ارتباط آن با قوانین ضدانحصار اروپا را آغاز کرد.

اگر تایید شود که این شرکت قوانین ضدانحصار اروپا را نقض کرده است، احتمالاً با جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد از کل گردش مالی سالانه‌ خود روبرو خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است این اتحادیه مایکروسافت را مجبور کند برخی از محصولات نرم‌افزاری خود را تغییر دهد.

لازم به ذکر است که این اولین اتهامی نیست که طی این سال‌ها از سوی اتحادیه‌ اروپا به این شرکت بزرگ فناوری وارد می‌شود. در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت به‌دلیل عدم پیروی از دستور این اتحادیه‌ اروپا مبنی بر اضافه کردن حق انتخاب برای تعیین مرورگری به غیر از اینترنت اکسپلورر در ویندوز 7 SP1، به پرداخت ۷۳۰ میلیون‌دلار جریمه محکوم شد.

منبع: ec.europa

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array