به گزارش ایران دکونومی، اگر دست به تبدیل تتر به تومان زده باشید، متوجه تفاوت قیمت تتر و دلار شده اید. آیا برایتان سوال شده که دلیل این تفاوت قیمتی چیست؟ تفاوت قیمت تتر و دلار یکی از مواردی است که برای بسیاری از تریدرها و فعالین بازارهای مالی ابهام ایجاد نموده است. اگر از فعالین بازار ارز دیجیتال باشید، احتمالا زیاد سروکارتان به تتر افتاده است. استیبل‌کوینی که قرار است هم‌قیمت با دلار باشد اما در ایران و سایر بازارهای جهانی این‌طور نیست. اما چرا؟ اگر دوست دارید بدانید با ما همراه شوید…

تتر یا USDT چیست؟

تتر یک استیبل کوین (ارز ثابت) باسابقه و معتبر است که در بازارهای جهانی معادل یک دلار آمریکا معامله می‌شود. از آنجایی که پشتوانه‌ این ارز دیجیتال، دلار کاغذی است و یک کالا به حساب می‌آید، ارزش آن همیشه ثابت و معادل یک دلار محاسبه می‌شود، اما در مواردی این ارزش با اختلاف کم، بیشتر یا کمتر تخمین می‌خورد.

چه ارتباطی بین قیمت تتر و دلار وجود دارد؟

تتر

ارزش ریال در بازار بین‌المللی، تبدیل به کابوسی برای سرمایه‌گذاران ایرانی شده است؛ به همین دلیل، بسیاری از آن‌ها در پی این هستند که سرمایه خود را به ارزهای دیگری مانند، ارزهای دیجیتال، تبدیل کنند. ارزهایی مانند تتر که ارزش تقریباً ثابتی دارند، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها به شمار می‌رود.

طی تحلیل‌های انجام‌شده در رابطه با قیمت ارزهای مختلف در بازار کریپتو، مشخص‌شده است که قیمت استیبل کوین تتر، معادل با یک دلار آمریکا است. برخلاف تحلیل اتریوم و ارزهای دیگر که نوسانات بسیاری را در قیمت آن‌ها نشان می‌دهد، تحلیل تتر، حاکی از آن است که قیمت این ارز در طی سال‌های متمادی، تغییر چندانی نداشته و حدوداً ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارد.

درواقع، تتر با هدف جایگزینی دلار، در بازار کریپتو معرفی‌شده است. این نوع ارز را می‌توان شکل دیجیتالی دلار آمریکا، محسوب کرد؛ به همین دلیل، در بازار ارزهای دیجیتالی، محبوبیت بسیاری دارد. به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای موجود در بازار، تتر از مشخصه‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان انجام تراکنش‌های دلاری به کمک تتر
  • کمترین نوسان در بازار ارزهای دیجیتالی و ثبات بالای قیمتی
  • هزینه پایین برای تراکنش‌ها و دریافت کارمزد ناچیز

چرا قیمت تتر و دلار متفاوت است؟

دلیلی که باعث اختلاف قیمت تتر با دلار شده، آن است که قیمت این ارز دیجیتالی، دقیقاً یک دلار نیست و مشتقی از دلار به شمار می‌رود. درست است که پشتوانه تتر را دلار می‌دانند، اما هر تتر، دقیقاً معادل با یک دلار نیست و دلیل آن، کارمزدی است که از تراکنش‌ها دریافت می‌شود.

عمده دلیل تفاوتی که بین قیمت اکثر استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌های کاغذی‌شان وجود دارد، سهولت دسترسی به ارزهای دیجیتالی است؛ تتر هم از این قاعده مستثنا نیست. این مسئله را شما می‌توانید در کشورهایی با اقتصاد ناپایدار، بیشتر مشاهده کنید.

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران

اختلاف قیمت تتر و دلار در بازار ایران

در ایران، علاوه بر علت عرضه و تقاضا که پیشتر مطرح شد و در بازار جهانی نیز موثر است، دلایل متعدد دیگری برای تفاوت قیمت تتر و دلار وجود دارد. برای این بخش می‌توان چهار دلیل بسیار مهم در نظر گرفت که عبارتند از:

  1. نوسانات ارزش ریال
  2. کارمزد تراکنش Tether در صرافی‌های مختلف
  3. انتقال وجه بین‌المللی
  4. کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات USDT

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در بازار جهانی

برخلاف ایران که در اکثر مواقع قیمت تتر در آن بیشتر از دلار است، در بازار جهانی روند برعکس است. به این ترتیب که اغلب قیمت تتر نسبت به دلار در جهان کمتر بوده و حدود 0.00001 تا 0.00002 دلار اختلاف قیمت دارند. البته در برخی مواقع، به دلیل نوسان دلار آمریکا یا تقاضای بالای تتر، امکان افزایش ارزش تتر وجود دارد. با این حال، دو عامل عمده باعث تفاوت قیمت دلار و تتر در بازار جهانی میشوند که عبارتند از:

هزینه شبکه

ریسک بازار

هزینه‌های شبکه‌های بلاک چینی که تتر بر روی آن‌ها اجرا می‌شود، می‌تواند بر قیمت تتر تأثیر بگذارد. اگر این هزینه‌ها افزایش یابد، قیمت تتر نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، اگر بازار نوسانی باشد صرافی ها ممکن است برای پوشش ریسک خود قیمت تتر را بالا ببرند. به علاوه احتمال سقوط ارز دیجیتال تتر به هر دلیلی ممکن است. احتمال کمی وجود دارد که شبکه تتر به کلی از بین رفته و دارایی کاربران نابود شود، گاهی همین موضوع سبب کاهش قیمت تتر و افت آن به زیر 1 دلار آمریکا میشود.

چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

نحوه تبدیل تتر به دلار کاغذی

معمولاً در ایران، به دلیل تقاضای بالا برای تتر و نوسانات ریال نسبت به دلار، قیمت تتر اغلب بالاتر از دلار آمریکاست.

روش تبدیل تتر به دلار کاغذی

برای این‌کار دو راه‌کار وجود دارد. در راه‌کار اول، شما باید فرد یا صرافی را پیدا کنید که حاضر باشد در ازای تترهای شما، دلار کاغذی ارائه کند و به صورت حضوری، با وی معامله انجام دهید. روش دوم که غیرمستقیم است، این است که تترهای خود را از طریق یکی از صرافی‌های ایرانی (که می‌تواند صرافی آنلاین نیز باشد) به ریال تبدیل کرده و سپس ریال‌های خود را به دلار کاغذی تبدیل کنید.

تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران چقدر است؟

در ایران، معمولاً تتر 200 الی 1000 تومان گران‌تر از دلار است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array