به گزارش ایران دکونومی، از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۷ سال گذشت. به این معنا که پنج دولت بر سر کار آمدند و رفتند، اما این قانون را اجرایی نکرده‌اند. البته این قانون طی یک سال گذشته به صورتی اجرا شده، اما به شکلی که پرستاران را بیشتر ناراضی کرده است.

در این راستا «محمد شریفی‌مقدم» دبیرکل خانه پرستار، اذعان داشت: «قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» 17 سال پیش تصویب شد و هنوز که هنوز است کادر درمان منتظرند این قانون به صورت درست و دقیق اجرایی شود. قانون «ارتقای بهره‌وری» که در واقع تلاش داشت ساعت حضور پرستاران را در بیمارستان به حداقل برساند تا بازدهی آنها افزایش پیدا کند با طرح «اضافه‌کار اجباری» عملاً از چرخه اجرا خارج شد. حتی قانون «سخت و زیان‌آور بودن خدمات پرستاری» هم با عدم مخالفت بازنشستگی پرستاران بعد از 25 سال خدمت، عملاً امکان اجرا ندارد.»

وی افزود: «مشکلات موجود در حوزه سلامت و به‌ویژه بخش پرستاری، ساختاری است. در واقع ما در حوزه سلامت و کادر درمان، قوانینی داریم که یا اجرا نمی‌شوند یا به صورت سلیقه‌ای و ناقص اجرا می‌شوند. این روند و رویه باید تغییر کند. اگر قوانین درست اجرایی شوند دیگر ما با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود.»

دبیرکل خانه پرستار، تاکید کرد: «اگر رئیس‌جمهور جدید می‌خواهد عامل ایجاد تحولی عظیم و مثبت به نفع مردم باشد، باید قبل از هر چیز مساله «تعارض منافع» را نه‌تنها در حوزه بهداشت و درمان که در تمامی حوزه‌ها مانند صنعت و… از میان بردارد. تا زمانی که ما بحث «تعارض منافع» را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، سدی بزرگ در برابر اجرای قوانین خواهیم داشت. ازسوی دیگر، همین مساله باعث بروز تبعیض و بی‌عدالتی در بین نیروی کار جامعه می‌شود و انگیزه کار و فعالیت را از بین می‌برد.»

«شریفی مقدم» در ادامه گفت: «یک بار دیگر تاکید می‌کنم آنچه جامعه پرستاری و نظام سلامت از آن رنج می‌کشد و ناراضی است و این نارضایتی‌ها را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد، تبعیض و بی‌عدالتی است. این شرایط هم قابل حل نیست؛ مگر اینکه تصمیم‌گیران بحث تعارض منافع را در نظام سلامت حل کنند.

شاید در حوزه‌های دیگر این بحث تعارض منافع نمود بیرونی برای مردم نداشته باشد اما در بحث سلامت باعث خسارت برای جامعه می‌شود و بیماران جان خود را به همین خاطر از دست می‌دهند. وقتی این مساله باعث می‌شود پرستاران ترک خدمت کرده یا مهاجرت کنند، وقتی کادر درمان خسته و فرسوده می‌شود، این شرایط یک نتیجه دربر خواهد داشت و آن هم در معرض خطر قرار گرفتن جان مردم است.»

وی همچنین افزود: «بارها گفته‌ایم در اتاق عمل یک تیم با هم همکاری می‌کنند اما کارانه‌ای که به پرستار و کارشناس هوشبری می‌دهند، در نهایت 2 میلیون تومان است ولی مبلغی که دکتر دریافت می‌کند، 200 تا 300 میلیون تومان است؛ در حالی که در بیشتر مواقع پزشک حضور ندارد و رزیدنت عمل را انجام می‌دهد. سلامت مهم‌ترین نیاز انسان‌هاست؛ تامین سلامت وظیفه حاکمیت است و باید اولویت آن باشد. اما متاسفانه در کشور ما این‌گونه نیست. حتی در نظام سلامت هم که نیروی انسانی باید در اولویت قرار بگیرد، به آخر لیست انتقال داده شده؛ در حالی که بیشترین بار درمانی روی دوش نیروی انسانی است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array