به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «گلدمن ساکس»، اختلال طولانی مدت در دریای سرخ ممکن است در نهایت تأثیر عمده‌ای بر بازارهای انرژی داشته باشد.

«دن استرویون» رئیس تحقیقات نفتی بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس، به شبکه اقتصادی سی ان بی سی (CNBC) گفت: اگر فقط برای یک ماه در تنگه هرمز تنش و آشفتگی وجود داشته باشد، قیمت نفت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت».

استرویون گفت که در حال حاضر محموله‌های نفتی می‌توانند از دریای سرخ دور شوند، اما در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ترانزیت نفت خام اساساً کند می‌شود و اختلال طولانی مدت در فعالیت تنگه هرمز ممکن است در نهایت به دو برابر شدن قیمت نفت منجر شود.

حملات روزافزون به کشتی‌ها، شرکت‌های حمل و نقل جهانی را وادار کرده است تا کشتی ها از مسیر دریای سرخ به دماغه امید نیک در آفریقا تغییر مسیر دهند. برای کالاهایی که از آسیا به اروپا یا آمریکای شمالی منتقل می‌شوند، این تغییر مسیر حدود 6000 مایل دریایی به سفر افزوده و می‌تواند زمان تحویل را تا یک ماه به تأخیر بیندازد. ورای تاخیر هزینه‌های حمل و نقل در حال افزایش است.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر تجار نفت تا حد زیادی حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ را نادیده گرفته‌اند، اما معتقدند وارد کردن ایران به جنگ به نحوی که عبور کشتی‌های حامل نفت را از تنگه هرمز مختل کند، موجب افزایش قابل توجه قیمت نفت خام خواهد شد.

حملات حوثی‌ها هفته‌ها است که ادامه دارد و جریان کالاهای تجاری را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز (شریان مهم تجارت بین آسیا و کشورهای غربی) به میزان قابل توجهی مختل کرده است.

منبع: rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array