به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در طی یک‌سال گذشته به کاربران ثابت شده که تکنولوژی محبوب هوش مصنوعی هم در جنبه‌های مفید و هم جنبه‌های مخرب توسط افراد مورد استفاده قرار گرفته است.

از جنبه‌های مخرب استفاده از این تکنولوژی می‌توان به ساخت و انتشار ویدیوهای جعلی و غلط‌اندازی اشاره کرد که کاربران را از واقعیت دور می‌کند. به‌همین منظور و برای جلوگیری از ایجاد چنین سوءتفاهم‌هایی، کمپانی یوتیوب تصمیم دارد سازندگان محتوا را ملزم به استفاده از برچسب “ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی” کند.

تولیدکنندگان محتوا در این پلتفرم باید ویدیوهای ساخته‌شده توسط تکنولوژی هوش مصنوعی را علامت‌گذاری کرده و سپس یوتیوب به‌صورت خودکار برچسب اختصاصی “ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی” را به این ویدیوها اضافه خواهد کرد. این برچسب‌ها هم به ویدیوهای طولانی و هم به ویدیوهای کوتاه Shorts افزوده خواهد شد.

هوش مصنوعی یوتیوب

به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌های احتمالی هوش مصنوعی

کمپانی یوتیوب امروز با انتشار پست جدیدی در وبلاگ خود نوشت قصد دارد “تا چند ماه آینده” این قوانین را به‌صورت جهانی در پلتفرم خود اعمال کرده و از سازندگان محتوا بخواهد تا استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در ویدیوهای خود را مشخص کنند. برچسب اختصاصی این محتواها به کاربران یادآوری خواهد کرد که این ویدیوها صرفاً “مصنوعی و ساختگی” هستند.

با اینکه هنوز دقیقاً مشخص نیست چه میزان استفاده از هوش مصنوعی در ساخت ویدیوها نیازمند گزارش دادن به یوتیوب و ایجاد برچسب اختصاصی است؛ قوانین یوتیوب به‌نظر بسیار کلی و نامعین به‌نظر می‌رسند.
به گفته این کمپانی، استفاده از این برچسب برای محتواهایی که بسیار “واقعی و رئال” هستند، الزامی است. مهم نیست که از هوش مصنوعی برای ساختن صفر تا صد یک کانسپت ویدیویی استفاده شده و یا صرفاً برای بهبود بخشی از یک ویدیوی واقعی و انسانی؛ هرگونه تلاشی که محتواهای ساختگی و مصنوعی را “واقع‌گرایانه” جلوه دهد باید با برچسب مخصوص یوتیوب از دیگر ویدیوها متمایز شود.

برای مثال، ساختن یک ویدیو با ابزار هوش مصنوعی زایا برای به‌تصویر کشیدن یک رویدادی که هرگز در زندگی واقعی اتفاق نیفتاده و یا ویرایش کردن ویدیوهای از قبل تولید شده برای تغییر دادن دیالوگ‌ها و فعالیت‌ها؛ هر دو واجد شرایط نمایش برچسب اختصاصی یوتیوب به کاربران خواهند بود.

به گفته یوتیوب، در جهت آگاهی‌بخشی به کاربران و محافظت از امنیت و سلامت افراد، نمایش این برچسب‌ها در ویدیوهایی که درباره “موضوعات حساسی” مانند رأی‌گیری، جنگ و درگیری، موارد مربوط به سلامت و غیره هستند؛ با شدت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

هوش مصنوعی یوتیوب

شایان ذکر است که سازندگان محتوایی که از همکاری با یوتیوب در این زمینه خودداری کنند و ویدیوهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی خود را به‌درستی گزارش نداده و یا پنهان کنند؛ مورد توبیخ قرار خواهند گرفت. ممکن است این محتواهای ذکر شده (و متمایز نشده) به‌کلی از فید آنها حذف شود، اکانت کاربری آنها به‌طور کامل تعلیق شده و یا حتی از مشارکت این افراد در برنامه کسب درآمد YouTube Partner Program نیز جلوگیری شود!

با توجه به اینکه محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی زایا (برای ساخت سریع‌تر و آسان‌تر تصاویر، ویدیوها و فایل‌های صوتی) در چند ماه گذشته چندین برابر شده است؛ کمپانی گوگل تصمیم به اعمال سیاست‌های جدیدی به‌منظور جلوگیری از سردرگمی و فریب خوردن کاربران خود گرفته است.

سیاست‌های جدید گوگل کاربران یوتیوب را ملزم به گزارش دادن هرگونه تخلف در زمینه هوش مصنوعی نیز کرده است. برای مثال، در صورت مشاهده ویدیویی که در آن چهره یک فرد مشهور توسط هوش مصنوعی شبیه‌سازی شده است، کاربران موظف هستند این ویدیو را برای پروسه حذف کلی گزارش کنند.

قاعدتاً این ویژگی جدید، اهمیت و کاربرد بسیاری برای آهنگسازان و خوانندگان نسل جدید خواهد داشت. این افراد می‌توانند به کمک این قوانین جدید از هرگونه سوءاستفاده از آثار هنری خود و موسیقی‌های تولید‌شده توسط هوش مصنوعی مقابله کنند. شاید بتوان گفت که در مسیر توسعه هوش مصنوعی، مقوله “Deep Fake”، بزرگترین نگرانیِ جامعه انسانی باشد.

منبع: 9to5google

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array