به گزارش ایران دکونومی، علیرضا شاه‌میرزایی با بیان این موضوع که اتصال فروشگاه‌ها به سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه‌های لاستیک و لوازم یدکی و تلفن همراه نیز قرار گرفته، گفت: در قسمت خرده‌فروشی ۱۰۰ هزار کارت‌خوان هوشمند مجهز به بارکدخوان تأمین شده و پایلوت نیز اجرا شده است و الان باید در فروشگاه‌ها نصب شود.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این طرح مجزا است، گفت: سامانه قیمت مصوب برای کالاهای مشمول قیمت‌گذاری و سایر کالاها قیمت مورد تایید را اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی در ادامه افزود: این طرح مجزا از سامانه ۱۲۴ است، در سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب برای کالاهای مشمول قیمت‌گذاری و برای بقیه کالاها قیمت مورد تایید را اطلاع‌رسانی می‌کند. در حال حاضر قیمت بیش از ۵۰ هزار کالا در این سامانه درج شده است. در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکن است قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد، اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می‌تواند با خواندن بارکد در داخل فروشگاه به قیمت برسد.

به گفته او مردم می‌توانند موقعی که وارد فروشگاه می‌شوند و قیمت کالا با قیمت مورد تایید تفاوت دارد، در سامانه ۱۲۴ شکایت خود را ثبت کنند.

شاه‌میرزایی در مورد این که این سامانه شفافیت چه تاثیری بر بازرسی‌ها دارد نیز ادامه داد: یکی از مواردی که به تازگی تصویب شده است این است که بازرسان کمتر به فروشگاه‌ها سر بزنند. تا به امروز همه دستگاه‌ها بازرسی‌های برابر داشته‌اند، اما قرار بر این است که در ابتدا از طریق سامانه وضعیت فروشگاه را بررسی کنند که اگر دستگاه دیگری را بازرسی کردند یا مردم گزارش داشتند، نیازی به بازرسی نیست، فرایند بازرسی نیز اداره و کنترل می‌شود.

در ادامه گفت‌وگو وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی سامانه جامع تجارت است، زیرا تاکنون سامانه تجارت از یک مرحله‌ای به بعد قطع می‌شد. در حال حاضر در این سامانه آمار واردات، تولید وضعیت شرکت‌های پخش موجود است. اما خروجی و انتهای زنجیره، یعنی وضعیت بازار و قیمت‌ها هنوز مشخص نیست که با سامانه شفافیت فروشگاهی این موضوع حل می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array