به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا یک قدم به تحقق وعده‌های پیشین خود نزدیک‌تر شده و رسماً پلتفرم Threads را به دنیای غیرمتمرکز Fediverse متصل کرده است.

این غول تکنولوژی از سال 2023 تاکنون درحال آماده‌سازی مقدمات این اتصال بوده است و به‌نظر می‌رسد روزشمار انتشار عمومی آن کم‌کم به پایان می‌رسد. متا چند ماه پیش به‌صورت آزمایشی چند پست منتخب را از طریق پلتفرم Mastodon منتشر کرده و ادغام رقیب جدید X با دنیای غیرمتمرکز را یک مرحله جلوتر برده بود.

حالا پیش‌نمایشی از این اتصال جامع در دسترس کاربران قرار گرفته است و با توجه به عملکرد آن به‌نظر می‌رسد کاربران می‌توانند به‌زودی و بدون هیچ‌ واسطه‌ای از طریق Threads مستقیماً در دنیای غیرمتمرکز Fediverse فعالیت کنند.

Fediverse

جزئیات بیشتر درباره اتصال یکپارچه Threads

یکی از مهندسین مسئول این پروژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار ویدیوی پیش‌نمایشی کاربران را غافلگیر کرد. پیتر کاتل ویدیویی با عنوان “Threads in the Fediverse” را در رویداد مجازی FediForum به حضار و علاقه‌مندان دنیای شبکه‌های مجازی غیرمتمرکز نمایش داده است.
در این ویدیوی پیش‌‌نمایش، کاتل به حضار توضیح می‌دهد که پلتفرم Threads چگونه به دنیای Fediverse متصل می‌شود و روش فعال/غیرفعال‌سازی دسترسی آن به چه صورت می‌باشد. این مهندس اینستاگرام همچنین جزئیاتی درباره برنامه آینده کمپانی متا درباره این ادغام خدمت‌رسانی نیز منتشر کرده است.

کاتل در این ویدیوی پیش‌نمایش که کمی پایین‌تر قابل‌مشاهده است درباره تنظیمات جدیدی به‌نام “Fediverse Sharing” در اکانت کاربری این پلتفرم توضیح می‌دهد. همانطور که از اسم این گزینه مشخص است؛ تنظیمات جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا پست‌های خود را در معرض دسترسی و نمایش دیگر پلتفرم‌هایِ فعال در دنیای Fediverse قرار دهند.
برای مثال، با فعال کردن این ویژگی پست‌های کاربران Threads به کاربران پلتفرم Mastodon و دیگر شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکزی که به پروتکل ActivityPub متصل هستند؛ نمایش داده می‌شود.

پیتر کاتل درباره عملکرد این اتصال یکپارچه Threads به دنیای شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز اظهارنظرهای جالبی داشته است. به گفته او، پلتفرم متن‌محور زیرمجموعه اینستاگرام ماهانه بیش از 130 میلیون نفر کاربر فعال دارد اما بسیاری از همین کاربران اطلاعی درباره دنیای Fediverse و پلتفرم‌های غیرمتمرکز ندارند.
کاتل با ذکر این مورد ادامه داده: “اما حتی در این صورت هم متا قصد دارد این راه دسترسی و ادغام خدمات را در اختیار کاربران قرار دهد تا تجربه کاربری Threads مطابق میل شخصی افراد صورت بگیرد. در نتیجه توضیحات تکمیلی و اطلاعات کاملی از این اتصال یکپارچه در اختیار همه قرار خواهد گرفت تا از نتیجه نهایی 100% رضایت‌خاطر داشته باشیم”.

به‌صورت ظاهری، دنیای غیرمتمرکز Fediverse به‌صورت یک آیکون مشابه کره‌زمین در فضای پلتفرم Threads به‌نمایش درخواهد آمد. به گفته کاتل کاربرانی که این دسترسی را از بخش تنظیمات فعال‌ کرده باشند شاهد ظاهر شدن آیکون ویژه Fediverse در پروفایل‌های خود خواهند بود.
همچنین او تأیید کرده است که فقط حساب‌های کاربری عمومی و پابلیک امکان استفاده از این قابلیت جدید را خواهند داشت. کاربران تا پیش از انتشار و در دسترس قرار گرفتن پست‌های Threads خود در دنیای غیرمتمرکز Fediverse تنها 5 دقیقه برای ادیت و یا حذف آن زمان دارند.

دلیل این اطلاعیه هم این است که کمپانی متا تضمینی برای حذف شدن پست‌های منتشر شده Threads در دیگر پلتفرم‌های غیرمتمرکز متصل به Fediverse نمی‌دهد. به بیانی دیگر حذف شدن پستی در Threads به معنای حذف شدن آن در Mastodon نمی‌باشد و این روند یکپارچه نیست.

براساس این ویدیوی پیش‌نمایش، درحال حاضر این دسترسی و اتصال جدید برای چند اکانت منتخب مانند آدام موسری، رئیس اینستاگرام و چند اکانت متفرقه Threads دیگر در محیط Mastodon امکان‌پذیر شده است. اما کمپانی متا زمان دقیق عرضه عمومی و سراسری این ویژگی موردانتظار را اعلام نکرده است.
همچنین پیتر کاتل جزئیاتی درباره نحوه فعالیت از طریق Mastodon و دیگر پلتفرم‌های غیرمتمرکز متصل به پروتکل ActivityPub در محیط Threads نیز منتشر نکرده است و این فرایند فقط از طریق فعالیت از مسیر Threads در سرویس‌های دیگر بررسی شده است.

اما درنهایت، پیش‌نمایش منتشر شده توسط کاتل در رویداد مجازی FediForum نشانه‌ای از پیشروی متا در اتصال هرچه‌ سریعتر پلتفرم متن‌محور خود به دنیای سرویس‌های غیرمتمرکز است. موسری چند ماه پیش اعلام کرده بود که “Threads رسماً در سال 2024 به دنیای Fediverse خواهد پیوست”.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array