به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا قصد دارد به منظور پیروی از قوانین جدید تصویب‌شده توسط اتحادیه اروپا، پلتفرم پیام‌رسان محبوب خود یعنی واتساپ را به پلتفرمی پیشرفته‌تر تبدیل کند.

قانون DMA (قانون بازارهای دیجیتال – Digital Markets Act) شبکه‌های اجتماعی را موظف می‌کند که با یکدیگر “تطبیق” داشته باشند و رابطه‌ای “مشارکت‌پذیر” برقرار کنند. در نتیجه، متا قصد توسعه دادن قابلیتی را دارد که کاربران واتساپ بتوانند از طریق آن با کاربران دیگر پلتفرم‌های پیام‌‌رسان نیز ارتباط داشته باشند. پیش‌بینی می‌شوند اعمال این تغییرات در اوایل سال 2024 اتفاق بیفتد.

واتساپ

اسکرین‌شات منتشر شده از جدیدترین نسخه بتای واتساپ، نشان‌دهنده قابلیتی به‌نام “Third-party chats” یا “مکالمات واسطه/جانبی” می‌باشد. منبع این خبر، یعنی وبسایت Wabetainfo ادعا می‌کند که احتمالاً فعال‌سازی این قابلیت به کاربران واتساپ امکان برقراری ارتباط با دیگر پیام‌رسان‌ها را نیز خواهد داد. با اینکه هنوز این خبر 100% قطعی نشده است؛ اما احتمال دارد که ایجاد این قابلیت روش اختصاصی متا برای پیروی از قوانین تازه مصوب‌شده اتحادیه اروپا، یعنی لایحه DMA باشد.

واتساپ

واتساپ ملزم به پیروی از قوانین اتحادیه اروپاست!

هفته گذشته اتحادیه اروپا با انتشار لیستی شامل نام چند کمپانی برتر تکنولوژی، خدمات و سرویس‌های ارائه‌شده توسط آنها را به پیروی از قانون DMA ملزم کرد. این لایحه با پیش‌گرفتن راهکاری آینده‌نگرانه، از تسلط ناعادلانه برخی از سرویس‌ها بر بازار جلوگیری خواهد کرد. سرویس‌هایی که دارای بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان هستند، واجد شرایط حضور در لیست لایحه DMA اتحادیه اروپا می‌باشند. یکی دیگر از شروط لازم، درآمد بیش از ۷,۵ میلیارد یورو در طی سه سال مالی گذشته است.

شش نام ثبت شده در این لیست، یا “دربان‌ها”، شامل کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، کمپانی آمازون، کمپانی اپل، کمپانی ByteDance (ارائه‌دهنده تیک‌تاک)، کمپانی متا و کمپانی مایکروسافت هستند.

به گفته اتحادیه اروپا، جمعاً 22 سرویس و خدمت مختلف که توسط این شش کمپانی ارائه می‌شوند؛ تحت پوشش لایحه DMA قرار گرفته و باید خود را براساس چارچوب‌های آن مطابقت دهند.
قانون DMA این کمپانی‌ها را از اولویت دادن سرویس‌ها و خدمات خود به دیگر اپلیکیشن‌ها و خدمات مشابه شدیداً منع کرده است. هردو پیام‌رسان‌های واتساپ و Messenger که کمپانی متا ارائه‌دهنده آنهاست؛ در لیست نظارتی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. اما سرویس پیام‌رسان iMessage کمپانی اپل با موفقیت از این لیست جان سالم به‌در برد!

توسعه دادن این قابلیت “چند بستری” به این معناست که متا می‌خواهد در مارچ 2024 واتساپ را به دیگر پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام و سیگنال متصل کند. این اتصال به کاربران اپلیکیشن‌های واسطه اجازه برقراری ارتباط با کاربران پیام‌رسان واتساپ را خواهد داد؛ حتی اگر خودشان شخصاً حساب کاربری واتساپ نداشته باشند!
هنوز مشخص نیست که چه قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگری در راه هستند، اما با توجه به روند کاری واتساپ، چارچوب‌های امنیتی و رمزگذاری سرتاسری حتماً اعمال خواهد شد.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array