به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان اتریوم (ETH) ماه می 2023 را با قیمتی در محدوده رِنج به پایان رساند و در حال حاضر در حدود 1850 دلار در نوسان است. علیرغم نوسانات کم قیمت در ماه گذشته، کارمزد معاملات در شبکه اتریوم کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

طبق اعلام پلتفرم تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای سنتیمنت (Santiment)، هزینه گس در شبکه اتریوم (ETH) تنها در مدت یک ماه نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافته است. جالب اینجاست که در اوایل ماه می، هزینه گس اتریوم به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ یعنی حدود ۱۴ دلار رسید. با این حال، در پایان ماه، قیمت تمام شده آن به زیر 5 دلار کاهش یافت. سنتیمنت در گزارش خود خاطرنشان کرده است که:

«میانگین کارمزدهای اتریوم پس از رقم 14 دلار به ازای هر تراکنش در اوایل ماه می، به پایین‌ترین سطح در سال 2023 بازگشته است. مقرون به صرفه بودن تراکنش‌ها، مشوق افزایش کاربردپذیری یک شبکه خواهد بود.»

هزینه گس در شبکه اتریوم
کاهش هزینه گس در شبکه اتریوم: Santiment

استفاده از هزینه گس اتریوم بر اساس نوع تراکنش

از آنجایی که بلاکچین اتریوم برای مدت طولانی میزبان چندین کلاس دارایی بوده است، هر یک از آنها در زمان‌های مختلف به‌نوبه‌خود، به افزایش هزینه‌های گس دامن زده‌اند.

پلتفرم تحلیل داده گلس‌نود (Glassnode) توضیح می‌دهد که چگونه طبقات مختلف دارایی در زمان‌های مختلف می‌توانند بر هزینه‌های گس اتریوم تاثیرگذار باشند. در سال‌های 2017-2018، عرضه اولیه کوین (ICO) به اوج خود رسیده و 40 درصد از هزینه گس اتریوم را تامین می‌کرد و تمام نقل و انتقال‌های توکن‌های ERC-20 را شامل می‌شد.

پس از آن که تقاضا برای توکن‌های ERC-20 طی سال‌های بعد شروع به کاهش کرد، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال 2020 به شهرت رسید. موج هیاهوی دیفای در ژوئن 2020 تا 2021 به اوج خود رسید و 30 درصد افزایش هزینه گس را به همراه داشت. گلس‌نود ضمن اشاره به عملکرد ضعیف توکن‌های دیفای در دو سال گذشته افزود: «سرمایه‌گذاری در بخش دیفای، امری پیچیده بوده و عملکرد قیمت بسیار ضعیفی را در سال‌های اخیر به ثبت رسانده است».

از اواسط سال 2021، توکن‌های غیرمثلی (NFT) اهمیت زیادی پیدا کردند، در حالی که تقاضا برای این نوع دارایی نیز تا پایان سال 2022 کاهش یافت. به همین ترتیب، استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا نیز از سال 2020 با افزایش تقاضا از سوی کاربران روبه‌رو شدند.

«کاهش میزان کارمزدهای حاصل از تراکنش‌های استیبل کوین، بیش از کاهش تقاضا، تغییر در نوع کاربری آنها را منعکس می‌کند. در حال حاضر استیبل کوین‌ها کمتر به عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌شوند و بیشتر به ابزاری برای پوشش ریسک و به عنوان یک منبع ذخیره ارزش کاربرد دارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array