به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، رهبران دنیای هوش مصنوعی با همکاری چندین شرکت و استارتاپ دیگر اتحادیه‌ای در جهت ایجاد “هوش مصنوعی متن‌باز و مسئولانه” تأسیس کرده‌اند.

متا و کمپانی IBM، دو عضو اولیه این اتحادیه در روز سه‌شنبه خبر از آغازبه‌کار اتحادیه “AI Alliance” دادند. هدف از ایجاد این اتحادیه، “گسترش مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز” می‌باشد.
مدل‌های متن‌باز کاملاً برخلاف پروژه‌های فعلی کمپانی‌هایی مانند گوگل، OpenAI و Anthropic عمل خواهند کرد. این سه کمپانی به‌ترتیب ارائه‌دهنده هوش مصنوعی‌های Bard و Gemini (به‌زودی)، چت‌بات محبوب ChatGPT و چت‌بات Claude هستند.

اتحادیه AIAlliance

اتحادیه AI Alliance در برابر دنیا!

این اتحادیه دارای بیش از 50 عضو مختلف می‌باشد که این اعضا شامل کمپانی‌ها، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دولتی هستند. اتحادیه AI Alliance امیدوار است بتواند با فعالیت‌های خود به هدف اصلی یعنی “جامعه‌ هوش مصنوعی متن‌باز و نوآوری مسئولانه” دست یابد.

مدیرعامل کمپانی IBM، آرویند کریشنا با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: “تأسیس این مؤسسه حقیقتاً نمایانگر یک لحظه تاریخی در آینده تکنولوژی هوش مصنوعی است”. او ادامه داد: “ما در این اتحادیه افتخار همکاری و همراهی با سازمان‌های هم‌عقیده و هم‌فکری را داریم که قصد تضمین آینده‌ای امن، مسئولانه و نوآورانه را دارند”.

مأموریت فعلی اتحادیه AI Alliance شباهت بسیار زیادی به داستان شکل‌گیری کمپانی هوش مصنوعی OpenAI دارد: همکاری افراد فعال در صنعت هوش مصنوعی و افراد آکادمیک برای دسترسی به “هوش مصنوعی متن‌باز و مسئولانه”.
شاید یکی از تفاوت‌های اصلی این دو روایت در ساختار آنها باشد. اما از آنجایی‌که تمام کمپانی‌ها و استارتاپ‌های عضو این اتحادیه به‌صورت مستقل و جداگانه فعالیت خواهند کرد؛ شاید مقایسه آنها با OpenAI کار درستی نباشد. استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI همانطور که از نامش برمی‌آید، در ابتدا به‌عنوان یک کمپانی غیرانتفاعی و متن‌باز آغاز به‌کار کرده بود؛ اما حالا ارزش این کمپانی خصوصی چیزی بیش از 90 میلیارد دلار تخمین زده شده است!

بی‌ثباتی و ناپایداری‌های اخیر این کمپانی و ماجراهای اخراج و استخدام مجدد سم آلتمن سند مستحکمی بر این باور بود که “شاید OpenAI هنوز آمادگی لازم برای هدایت و رهبری آینده صنعت هوش مصنوعی را ندارد”.
اتحادیه هوش مصنوعی AI Alliance قرار است با جمع‌آوری و عرضه یکجای دستاوردها و منابع مؤسسات برتر هوش مصنوعی، راه‌حل مناسب‌تری را به کمپانی‌ها و شرکت‌هایی ارائه دهد که در جستجوی ابزار هوش مصنوعی مناسب خود هستند.

 AI Alliance
نمایی از اعضای اتحادیه AI Alliance از سراسر جهان

اعضا و اهداف اتحادیه AI Alliance

هوش مصنوعی‌هایی از جمله Llama2 (پروژه کمپانی متا)، Stable Diffusion، StarCoder و Bloom از بزرگترین مدل‌های متن‌باز عضو این اتحادیه هستند. از دیگر مؤسسات شناخته‌شده هوش مصنوعی که در این اتحادیه شرکت کرده‌اند می‌توان ازHugging Face، کمپانی اینتل، AMD ،Oracle و Stability AI نام برد.
همچنین دانشگاه‌های Yale،Cornell و UC Berkeley نیز برخی از مؤسسات آموزشی و آکادمیک حاضر در این اتحادیه هستند.

اتحادیه AI Alliance قصد دارد اکوسیستم مدل‌های بنیادین متن‌باز هوش مصنوعی، خصوصاً مدل‌های رایگان را گسترش دهد. همچنین، این اتحادیه امیدوار است بتواند با توسعه ابزارهای تکمیلی آینده مسئولانه پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی را تضمین نمایند.

می‌توان گفت هدف کلی این اتحاد میان کمپانی متا و دیگر اعضا، ایجاد جامعه‌ای باز و توانمند و بنا نهادن فضایی امن برای توسعه‌دهندگان و محققین به‌منظور سرعت‌بخشیدن به نوآوری مسئولانه در زمینه هوش مصنوعی است. درعین‌حال کسب اطمینان از دقت علمی، اعتماد، امنیت، تنوع و رقابت اقتصادی اهمیت بسیار زیادی در مأموریت‌های آینده اتحادیه AI Alliance دارد.

منبع: Gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array