به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمیسیون اروپا رسماً اعلام کرد که سیاست‌های اپل و شرایط اپ استور، قوانین بازارهای دیجیتال (DMA) اروپا را نقض می‌کند. این کمیسیون بعد از مدت‌ها تحقیق و بررسی سرانجام به این نتیجه رسید که فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل اجازه نمی‌دهد توسعه‌دهندگان مشتریان را به سمت پیشنهادهای دیگر هدایت کنند؛ به بیان دیگر شرایط رقابت عادلانه توسط این پلتفرم رعایت نمی‌شود.

براساس گزارش رویترز، کمیسیون اروپا، که تحت عنوان “رگولاتوری ضدانحصار و فناوری اتحادیه اروپا” نیز فعالیت دارد، اعلام کرده است که نتایج تحقیقاتی که در ماه مارس امسال (فروردین‌ماه) آغاز شده بود را به اپل ابلاغ کرده است.

این اولین اتهامی است که توسط کمیسیون اروپا تحت قانون DMA علیه اپل مطرح شده است. هدف اصلی این قانون، مهار قدرت و انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری بر بازار است. این رگولاتور در گزارش اولیه خود مدعی شده است که این غول فناوری با ممانعت از دسترسی مشتریان به کانال‌های جایگزین برای پرداخت و محتوای مشابه در اپ استور، قوانین DMA را نقض کرده است.

اپل اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که تحقیقاتی را نیز به موازات تحقیقات قبلی، در زمینه میزبانی از اپ استورهای شخص ثالث تحت قوانین DMA در آیفون آغاز کرده است. اپل در واکنش به این گزارش گفت که از تطابق تغییرات خود با قوانین اطمینان دارد و برای انطباق بیشتر، به همکاری با کمیسیون اروپا ادامه خواهد داد.

چه سرنوشتی در انتظار اپل است؟

اگر نظر و نتایج نهایی کمیسیون مورد تأیید قرار گیرد، تا اواخر مارس 2025 (فروردین 1404) این شرکت فناوری با اتهام عدم انطباق راهکارهای این شرکت با قوانین DMA، احتمالاً با جریمه‌ای سنگین روبرو خواهد شد. طبق قانون جدید اتحادیه اروپا، این کمیسیون اجازه دارد تا 10 درصد از کل گردش مالی جهانی یک شرکت را به‌عنوان جریمه مطالبه کند. باتوجه به اینکه کل درآمد اپل در سال مالی منتهی به سپتامبر 2023 به چیزی در حدود 383 میلیارد دلار می‌رسید، احتمال تائید یک حکم سنگین برای آن بسیار زیاد است. لازم به یادآوری است که کمیسیون اروپا پیش از این نیز این شرکت را به‌دلیل نقض قوانین ضدانحصار در پرونده اسپاتیفای 1.84 میلیارد یورو (معادل 2 میلیارد دلار) جریمه کرده بود.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array