به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت بزرگ خدمات مالی و بانکداری آمریکایی جی پی مورگان (JPMorgan) از یک ابزار هوش مصنوعی (AI) برای تجزیه و تحلیل بیانیه‌ها و سخنرانی‌های فدرال رزرو برای شناسایی سیگنال‌های معاملاتی رونمایی کرده است.

روز 27 آوریل (7 اردیبهشت)، بلومبرگ در گزارشی نوشت که این بانک سرمایه‌گذاری وال‌استریت قصد دارد از یک مدل زبان مبتنی بر ChatGPT برای کاوش نظرات بانکداران مرکزی ایالات متحده استفاده کند. این سیگنال‌های مربوط به سیاست‌های فدرال رزرو بر اساس مقیاسی متغیر از “آسان” تا “محدودکننده” رتبه‌بندی می‌شوند تا در نهایت به چیزی برسد که این بانک آن را امتیاز Hawk-Dove نامیده است.

سیاست پولی “Hawkish” که در لغت به معنای “سیاست‌گذاری شاهینی” است، یک اصطلاح در سیاست پولی است که به افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم اشاره دارد. در نقطه مقابل آن، سیاست‌های « Dovish» قرار دارد که طرفدار سیاست پولی انبساطی و نرخ‌های پایین‌تر بهره است.

این ابزار هوش مصنوعی به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا تغییرات در سیاست‌های این بانک را شناسایی کنند که به‌نوبه‌خود، می‌تواند سیگنال‌های معاملاتی را در اختیار بانک‌ها قرار دهد. جوزف لوپتون (Joseph Lupton)، اقتصاددان مشهور جی.پی مورگان، گفت: «برنامه‌های اولیه دلگرم کننده هستند.»

ظاهراً از این ابزار می‌توان برای پیش‌بینی تغییرات در انقباض سیاست‌های این بانک مرکزی استفاده کرد. به عنوان مثال، بیانیه‌های حاکی از سیاست‌های Hawkish می‌تواند منجر به افزایش بازده اوراق قرضه دولتی یک ساله شود.

بر اساس مدل جی پی مورگان، که می‌تواند اظهارات مربوط به 25 سال قبل را تجزیه و تحلیل کند، احساسات فدرال رزرو اخیراً نوسان داشته است، اما عمدتاً تهاجمی باقی مانده است.

امتیازات Hawk-Dove هوش مصنوعی

امتیازات Hawk-Dove فدرال رزرو و FOMC ؛ منبع: بلومبرگ

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود فدرال رزرو هفته آینده نرخ بهره خود را تا 25 واحد پایه دیگر افزایش دهد و به 5.25 درصد برساند. از طرفی، افزایش 10 امتیازی در امتیاز Hawk-Dove نشان دهنده 10 درصد احتمال افزایش نرخ در جلسه بعدی سیاست‌گذاری‌های این بانک خواهد بود. عکس این قضیه نیز در مورد کاهش این احتمال صادق است.

مواضع ضدونقیض شرکت‌ها در مقابل هوش مصنوعی

گفتنی است که جی.پی مورگان علیرغم اشتیاق زیادی که نسبت به استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی به نفع خود نشان داده است، چندان مایل نیست که به کارمندان خود اجازه دهد از آنها استفاده کنند. بر اساس گزارش‌های موجود، در ماه فوریه (بهمن 1401)، این شرکت استفاده کارکنان خود از ChatGPT را محدود کرد. این درحالی است که هیچ حادثه خاصی باعث نشد این بانک مانع از دسترسی کارکنان خود به چت‌بات هوش مصنوعی بشود و سایر شرکت‌ها نیز اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

در همین حال، جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل جی‌پی مورگان، در نامه‌ای سالانه به سهامداران خود اعلام کرد که این بانک بیش از 300 مورد کاربرد جدید از هوش مصنوعی را در دستور کار خود دارد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبعcointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array