به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل از یک آپدیت جدید برای پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدیوی یوتیوب رونمایی کرده است. این ابزار جدید قادر است محتواهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی را به‌صورت اتوماتیک برچسب‌گذاری و دسته‌بندی کند.

این پلتفرم ویدیویی در گذشته اعلام کرده بود که سازندگان محتوا و دارندگان کانال‌های یوتیوب در سال 2024 ملزم هستند محتواهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی خود را از محتواهای معمول خود مجزا کرده و به‌صورت واضح نام‌گذاری کنند.

هوش مصنوعی یوتیوب

عملکرد ابزار برچسب‌گذاری محتواهای هوش مصنوعی یوتیوب

روز گذشته ابزار هوشمند جدیدی در دسترس سازندگان محتوا قرار گرفت که امکان برچسب‌گذاری محتواهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی و تلفیقی را به‌وجود می‌آورد.
این ابزار جدید که به Creator Studio افزوده شده است؛ در بخش مربوط به فرایند آپلود و انتشار ویدیوها در دسترس کاربران قرار گرفته است. سازندگان ملزم هستند قبل از انتشار ویدیوی نهایی در کانال خود، محتواهای “تغییریافته یا مصنوعی” را که واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسند، مشخص کنند.

ادیت تصاویر رویدادها و مکان‌های واقعی با هوش مصنوعی، استفاده از یک شخص حقیقی برای گفتن و یا انجام دادن کارهایی که در دنیای واقعی انجام نداده و یا نمایش یک صفحه واقع‌گرایانه‌ای که اتفاق نیفتاده جزء نمونه‌هایی هستند که یوتیوب به آنها اشاره کرده است.
برای مثال، “نزدیک شدن یک گردباد جعلی به یک شهر واقعی” و یا “استفاده از صداهای دیپ‌فیک بر روی تصویر یک شخص حقیقی برای روایت یک اتفاق” به‌عنوان چنین محتواهایی یاد می‌شود.

از طرف دیگر، استفاده از این ابزار برای مجزا کردن مواردی مانند فیلترهای زیبایی، جلوه‌های ویژه ویدیویی (مانند تار کردن پشت‌صحنه و پس‌زمینه ویدیوها) و “محتواهایی که ساختگی بودن آنها واضح است” (مانند انیمیشن‌ها) لزومی ندارد و اجباری نمی‌باشد.

پلتفرم یوتیوب در اواخر سال 2023 قوانین و سیاست‌های مربوط به انتشار “محتواهای هوش مصنوعی” خود را به‌روزرسانی کرده و جزئیات جدیدی به آن افزوده بود. این قوانین به‌صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند که بخش اولیه آن به محافظت سخت‌گیرانه از آثار هنری هنرمندان و خوانندگان (محتواهای موسیقی و هنری دارای کپی‌رایت) اختصاص دارد و بخش دوم آن قوانین کمی آزادانه‌تری هستند که به همه کاربران تعلق دارند.

برای مثال، فایل‌های موسیقی ساخته‌شده با دیپ‌فیک اگر مورد تأیید هنرمند و یا شرکت موسیقی مدنظر قرار نگیرد و از انتشار آن رضایتی نداشته باشند؛ قطعاً مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. در نتیجه، کمپانی یوتیوب اعلام کرده بود که به‌زودی برچسب‌گذاری محتواهای ساخته شده با هوش مصنوعی را اجباری خواهد کرد؛ اما تا همین چند روز گذشته ابزار مخصوص آن در دسترس کاربران قرار نگرفته بود.

هوش مصنوعی یوتیوب

قوانین سفت‌وسخت یوتیوب برای سازندگان محتوا

درست مانند دیگر پلتفرم‌هایی که سیستم‌های مخصوصی برای برچسب‌گذاری محتواهای ساخته‌ شده با هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند؛ سیستم جدید یوتیوب نیز کاملاً براساس اعتماد و حسن ظن سازندگان محتوا طراحی شده است. فعالین این پلتفرم محبوب ویدیویی باید درباره تولید محتوای خود در این محیط صادقانه تصمیم‌گیری کنند و از این ابزار برای مجزا کردن محتواهای غیرواقعی و اصلاح‌شده از محتواهای واقعی خود استفاده کنند.

سخنگوی رسمی یوتیوب اعلام کرده که این کمپانی بر روی “ابزارهای تشخیص هوشمند محتواهای ساختگی و هوش مصنوعی از محتواهای واقعی” سرمایه‌گذاری کرده است. اما به‌صورت کلی استفاده از این ابزارها ریسک زیاد و درصد خطای بالایی دارد.

این پلتفرم ویدیویی در جدیدترین پست بلاگ خود به این نکته اشاره کرده که اگر سازندگان محتوا از افزودن برچسب “ساخته‌شده با هوش مصنوعی” به ویدیوی خود خودداری کنند؛ سیستم هوشمند یوتیوب به‌صورت خودکار این برچسب را به ویدیو اضافه خواهد کرد.
خصوصاً اگر این “محتواهای ساختگی و مصنوعی بسیار واقع‌گرا به‌نظر برسند و باعث گیجی یا گمراهی کاربران شوند”. همچنین برای موضوعات حساس و جدی‌تری مانند سلامت، انتخابات و امور مالی نیز برچسب‌های برجسته‌تری در خود ویدیو قرار خواهد گرفت.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array