به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر در زمینه ابرخازن‌ها می‌تواند انقلابی بزرگ در صنعت ذخیره‌سازی انرژی ایجاد کند. تصور کنید که بتوانید لپ تاپ یا تلفن همراه خود را تنها در عرض یک دقیقه شارژ کنید. یا شرایطی را در نظر بگیرید که یک ماشین برقی بتواند تنها در عرض 10 دقیقه به طور کامل شارژ شود.

اگرچه این امکان هنوز فراهم نشده است ولی، نتیجه تحقیقات جدید محققان که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، می‌تواند زمینه این تحول بزرگ را فراهم کند. طبق اعلام دانشگاه کلرادو بولدر، دانشمندان این دانشگاه به تازگی به درک جدیدی از نحوه حرکت ذرات باردار ریز به نام یون‌ها در شبکه پیچیده‌ای از منافذ ریز دست یافته‌اند. این پیشرفت می‌تواند منجر به توسعه دستگاه‌های کارآمدتر برای ذخیره انرژی مثل “ابرخازن‌ها” شود.

رویای استفاده از ابرخازن‌ها برای شارژ دستگاه‌های برقی

مدت زیادی است که ابرخازن‌ها به‌عنوان گزینه‌ای برای شارژ فوق‌ سریع وسایل برقی مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ اما مشکل اصلی آنها افزایش چگالی انرژی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم‌یون است که باعث شده است این فناوری در حد یک ایده باقی بماند.

ابرخازن

ولی به لطف دستاوردهای جدید دانشمندان، امید می‌رود این وضعیت به‌زودی تغییر کند. آنکور گوپتا، مهندس شیمی و زیست‌شناسی دانشگاه کلرادو بولدر گفته است با استناد به “حرکت کارآمدتر یون‌ها” می‌توان سرعت شارژ و تخلیه‌ انرژی ابرخازن‌ها را افزایش داد.

طبق ادعای این دانشمندان، آنها توانسته‌اند «قانون کیرشهف» را به‌روزرسانی کنند که اصلی اساسی در تئوری جریان الکتریکی محسوب می‌شود و بر حرکت ولتاژ در حلقه‌های مشخص تأکید دارد. به گفته دانشمندان، حرکت یون‌ها در محیط‌های متخلخل مثل محیط ابرخازن‌ها، با آنچه براساس قانون کیرشوف پیش‌بینی شده بود، متفاوت است. این کشف می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی در این ابرخازن‌ها را متحول کند.

منبع: phys

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array