به گزارش ایران دکونومی، اگر می‌خواهید بدانید آینده بلندمدت تقاضای نفت کجاست، به آنچه اخیراً آرامکو عربستان انجام داده است، نگاهی بیندازید.

در اوایل سال جاری، بزرگترین شرکت نفتی جهان، در ازای تامین روزانه 480 هزار بشکه نفت خام به مدت 20 سال، در پالایشگاه مستقل چینی رونگشنگ پتروشیمی، سهامی را خریداری کرد.

در هفته‌های گذشته نیز شرکت آرامکو قراردادهای مشابهی با دو شرکت کوچک‌تر از رونگشنگ پتروشیمی امضا کرد که الگوی مشابهی دارند؛ به این صورت که آرامکو خرید 10 درصد از سهام هر یک از این شرکت‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نهایی شدن، تأمین نفت خام آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.

این‌ها نشان‌های بلندمدت اعتماد به مصرف نفت چین است، اگرچه مشتریان عربستانی در اروپا و ایالات متحده نیز با قیمت‌های بالاتر مخالفت می‌کنند.

دو هفته پیش، میزان صادرات نفت خام عربستان به آمریکا به 67 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است که از نظر حجم صادرات، در جایگاه دوم پایین‎‌ترین نفت ارسال‌‌شده عربستان به ایالات متحده از سال 2010 است.کمترین میزان در ژوئن گذشته بود. در همین حال، قیمت‌های بی‌سابقه باعث شده است که برخی از پالایشگاه‌های اروپایی در قراردادهای بلندمدت خود، کمتر از حد معمول نفت خام درخواست کنند.

چشم انداز سالانه انرژی BP Plc مصرف چین را در حدود 16 میلیون بشکه در روز در سال های 2025 و 2030 نشان می دهد و سپس تا سال 2040 به 14 میلیون بشکه کاهش می یابد.

مسیر مشخص این است که عربستان سعودی بیشتر نفت خود را به چین و کمتر به ایالات متحده و اروپا می فرستد. این معاملات این روند را برای مدت طولانی تری حفظ خواهند کرد.

بلومبرگ

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array