به گزارش ایران دکونومی، مهدی امیدوار سخنگوی اتاق اصناف ایران گفت: باتوجه به شایعاتی که در فضای مجازی در مورد طلا و مالیات آن شنیده می‌شود. لازم به ذکر است که اصل طلا مشمول ارزش افزوده نیست، اما اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، در نتیجه به دلیل چند نرخی بودنِ نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالای فروخته شده (یعنی اصل طلا معاف و سود و اجرت مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده) از این به بعد فروشندگان طلا و جواهر باید در هنگام فروش طلا و جواهر صورتحساب نوع ۲ صادر کنند.

در مورد فاکتور فروش طلا دو نوع فاکتور وجود دارد که نوع یک برای فعالان صنف طلا است که مشخصات خریدار و فروشنده باید در سامانه مؤدیان ثبت شود، اما فاکتور نوع 2 در مورد فروش طلا به خریدار مصرف کننده نهایی است که بر اساس خوداظهاری فرد فاکتور نوع 2 صادر می‌شود و دیگر نیازی به درج هویت و کدملی خریدار نهایی طلا و  جواهر در سامانه مؤدیان نیست.

در فاکتور نوع ۲ نیازی به ثبت مشخصات و کدملی خریدار نیست؛ بلکه در این نوع صورتحساب صرفاً اطلاعات فروشنده و مشخصات کالا همراه با نرخ مالیات بر ارزش افزوده به تفکیک اجرت و کارمزد ثبت می‌شود و بابت اصل طلا نیز هیچگونه مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.  از آنجایی که امکان تفکیک معافیت اصل طلا از ارزش افزوده و نرخ ۹ درصدی سود و کارمزد در رسید دستگاه کارتخوان وجود ندارد، به همین دلیل رسید چاپی دستگاه کارتخوان به‌عنوان صورتحساب الکترونیک مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ‌نیز گفت: بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی فعالان صنف طلا از اول دی ماه موظف به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان هستند و در حال حاضر ، مهلت یک ماهه برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان در نظر گرفته شده است، اما پیرو جلسه امروز با فعالان صنف طلا و به واسطه فاصله زمانی کم بین ابلاغ قانون و آغاز موعد اجرای قانون مقرر شد با تصویب در کارگروه راهبری سامانه مودیان، صرفا برای فصل زمستان سال جاری مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان از 30 روز  به 90 روز افزایش یابد تا اعضای صنف طلا بتوانند به صورت کامل نسبت به این وظیفه قانونی و ثبت صورت‌حساب الکترونیکی اقدام نمایند.

وی افزود: بنابراین اعضای صنف طلا با هر میزان از فروش از اول دی ماه سال جاری موظف هستند، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد اقدام کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array