به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کاهش تولید نفت اوپک که ناشی از کاهش تولید عربستان سعودی و تعلیق پایانه فورکادو در نیجریه است، منجر به افزایش قیمت شده است؛ به طوری که نفت برنت به 85 دلار در هر بشکه رسیده و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز نزدیک به 82 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که اوپک در ماه ژوئیه 840 هزار بشکه کمتر نسبت به ماه گذشته تولید کرده و هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط عرضه وجود ندارد.
نتیجه این کاهش تولید کاملاً مشخص است. قیمت نفت رو به افزایش است. سوال اینجاست که قیمت تا پایان طرح کاهش تولید اوپک تا کجا بالا می‌رود و آیا اوپک می‌تواند تولید خود را با سرعت کافی افزایش دهد؟

تقاضای قوی جهانی، به‌ویژه از سوی چین، همراه با گزارش‌هایی مبنی بر کاهش ذخایر نفت خام در سرتاسر جهان، نشان می‌دهد که قیمت نفت می‌تواند تا قبل از پایان سال 2023 به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

به نظر می‌رسد این تازه ابتدای روند افزایش قیمت است، چون در حالی که عربستان تولید خود را داوطلبانه پایین آورده، نیجریه و آنگولا نتوانسته‌اند طبق سهمیه‌ها نفت تولید کنند. تولید لیبی نیز دوباره مختل شده و رشد تولید نفت شیل آمریکا هم کند شده است.
شاید در گذشته ذخایر سوخت جهانی تاثیر چندانی بر قیمت نمی‌گذاشتند، اما حالا به خاطر تحریم‌های غربی علیه روسیه شرایط تغییر کرده است. چون انرژی و سوخت بیشتری با ارزهای غیر از دلار آمریکا معامله می‌شوند.
با توجه به این تنوع ارزی، میزان عرضه فیزیکی کالاها بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارد و تقاضا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، تخمین زده‌اند که رشد سالانه تقاضا در سال جاری میلادی بیش از 2 میلیون بشکه در روز باشد. اوپک این میزان را 2.4 میلیون بشکه در روز و آژانس بین‌المللی انرژی رشد ۲.۲ میلیون بشکه‌ای تقاضا در روز را پیش‌بینی می‌کند، اگرچه آژانس هشدار داده است که رشد تقاضای میان‌مدت به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

تقاضای نفت چین

جدیدترین آمار واردات و ذخایر نفت چین تعیین کننده قیمت جهانی است. واردات این کشور به یک رکورد جدید رسیده و ذخایر آن رو به افزایش است.

این امر به چین اهرمی برای اثرگذاری بر قیمت‌ها می‌دهد، چرا که در صورت افزایش بیش از حد قیمت‌ها و نارضایتی این کشور، پکن شروع به فروش ذخایر نفت خام خود خواهد کرد و این همان چیزی است که رئیس جمهور آمریکا را در سال گذشته مجبور به آزادسازی ذخایر استراتژیک سوخت کرد.
همه چیز به ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان بستگی دارد. آمارها نشان می‌دهند رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به خاطر کاهش قیمت نفت آهسته شده بود و حالا که قیمت‌ها رو به افزایش و اقتصاد این کشور رو به رشد است، ریاض دلیل خوبی برای ادامه کاهش تولید دارد.

در این میان و با استناد به گزارش بلومبرگ، روسیه در حال حفاری برای استخراج نفت در سطوح بی سابقه است. تعداد چاه‌های حفر شده جدید در نیمه اول سال 6.6 درصد بیشتر از مقادیر برنامه‌ریزی شده و 8.6 درصد بیشتر از میزان چاه‌های حفر شده در نیمه اول سال 2022 بوده است.

آخرین اخبار اقتصادی

منبع: oilprice

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array