به گزارش ایران دکونومی، در ایران کم کم به بازه یک دهه ثبات، در قیمت اینترنت نزدیک می‌شویم و این در حالیست که وضعیت اقتصادی کشور از ثبات برخوردار نبوده است.

از سال ۱۳۹۵ نرخ اینترنت در کشور ثابت ماند و بدتر از آن، به زعم دولت‌ها اجازه هرگونه مانوری در فضای رقابتی به عنوان مثال تعیین نرخ در بسته‌های تشویقی نیز گرفته شد.

فضای رقابتی در این حوزه، قربانی سلیقه دست‌اندرکاران گردید. در حالیکه اپراتورها، نیاز به همکاری دولت دارند، از سمت دولت ذکر شده که نیاز است آن‌ها (بخش خصوصی) در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند.

نزدیک به هشت سال است که سیگنالی از نارضایتی اپراتورهای ارتباطی کشور مبنی بر اوضاع نابه‌سامان آنها منتشر نشد و سعی کردند با ارائه سرویس‌های دیجیتال و نوآورانه همراهی خود با مشترکان مخصوصاً تلفن همراه را نشان دهند؛ که اوج آن در شرایط کرونا و تحمیل بار سنگین ترافیکی روی شبکه‌شان بود که هزینه‌کرد برای برنامه‌های توسعه‌ای آن‌ها تسریع بخشیده شد تا ارتباطات مردم دچار خدشه نشود.

گذشته از این وضعیت، اپراتورهای تلفن همراه کشور به عنوان پیشران توسعه ارتباطی و عمده سرمایه‌گذاران زیرساختی، طی ده‌ها مکاتبه و جلسات متعدد با مدیران اجرایی حوزه ICT کشور، خبرهای نگران‌کننده‌ای از عقب افتادگی و عدم توسعه در شرایط ثبات رویه فعلی می‌دهند.

در خصوص اینکه دنیا، پا در مسیر مطالعات 6G می‌گذارد، ایران چشم انتظار لانچ تجاری 5G است، درحالی‌که پیشرانان صنعت ارتباطات سیار ایران از اینکه تعرفه‌های اینترنتی حتی مطابق با نرخ تورم طی این سال‌ها رشد نکرده است، نگران هستند.

نرخ ترافیک مصرفی کاربران طی سال‌های اخیر با ورود تکنولوژی‌های نوین، رشد فزاینده‌ای داشته است اما نگاه مسئولان به توسعه زیرساخت‌ها، همپای توقع‌شان از نرخ کیفیت پیش نرفته و کار را به جایی رسانده که اپراتورهای ارتباطی کشور درباره موضوع توسعه ابراز عجز کرده‌اند. (عصر ایران)

اپراتورهای اینترنت چه گفتند؟

اوضاع آنقدر وخیم است که بیژن عباسی آرند به عنوان مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه کشور، در رویداد جشن ۱۷ سالگی ایرانسل صراحتاً اعلام کند: «ایران ارزان‌ترین اینترنت دنیا را دارد».

مدیرعامل ایرانسل در این برنامه بر پیوستگی اصلاح تعرفه‌ها با سرمایه‌گذاری در بهبود کیفیت شبکه تاکید کرد و گفت: «کاهش سرمایه‌گذاری کاهش کیفیت و نارضایتی مشترکان را تشدید می‌کند.»

او همچنین ماجرای تعرفه‌ها را یکی از موانع توسعه فیبرنوری در کشور دانست و اظهار داشت: «ما در ستاد تنظیم بازار استدلال کردیم که اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود سال آینده مردم پول اینترنت می‌دهند، اما به آن دسترسی نخواهند داشت و احساس بی‌کیفیت بودن اینترنت در سال آینده تشدید می‌شود.»

نامه‌نگاری‌های فراوان این اپراتور، دیگر اپراتورهای تلفن همراه کشور و همچنین اپراتورهای مجازی تلفن همراه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی سال گذشته و امسال، حکایت ناخوشی از روزها و سال‌های آینده است.

تا زمانی که نرخ اینترنت موبایل پایین‌تر از اینترنت ثابت باشد، به دلیل ضریب نفوذ بالای آن، مشترکان ترجیح می‌دهند به جای فعال کردن اکانت اینترنت ثابت خود که از قضا گران‌تر هم هست، از تکنولوژی موبایل بهره‌مند شوند.

قیمت اینترنت

رویکرد گزارش‌های بین‌المللی به این سمت است که کشورهای خارجی برخلاف ایران بیش از پیش تمرکز خود را بر توسعه شبکه ثابت گذاشته و برنامه خود را با محوریت افزایش ضریب نفوذ اینترنت ثابت تدوین کرده‌اند.

از جمله مهمترین دلایل تفاوت و گرانی اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت نیز این است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای اینترنت تلفن همراه به مراتب پیچیده‌تر، متنوع‌تر و گران‌تر از تجهیزات اینترنت ثابت است.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array