به گزارش ایران دکونومی، صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه فیبرنوری اعلام کرده که شهرداری تهران در نظر دارد تا با اخذ پروانه اپراتوری از سازمان تنظیم مقررات، وارد پروژه فیبرنوری شود. با این حال، وزارت ارتباطات تمایل دارد مشارکت شهرداری تهران در این پروژه به صورت عمده‌فروشی خدمات باشد.

وزیر کشور، در اردیبهشت ماه گذشته، با ارائه دستورالعملی به کلیه استانداران و شهرداری‌های کشور برای مشارکت در پروژه فیبرنوری دعوت کرد. این در حالیست که اپراتورها می‌گویند شهرداری‌ها در کلان‌شهرها همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و در برخی شهرهای کوچک‌تر نیز مبالغی بیش از تعرفه‌های تعیین شده از سوی رگولاتوری درخواست می‌کنند.

۲۵مهرماه ۱۴۰۲، امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی خود نوشت: «به زودی تفاهم با شهرداری تهران برای اجرای پرقدرت پروژه در این شهر منعقد خواهد شد.»

این پست، در پاسخ به کاربری نوشته شد که از کندی این پروژه در شهر تهران شکایت داشت.

فیبرنوری شهرداری تهران

نقش شهرداری چیست؟

رگولاتوری پیش‌تر تعرفه خدمات شهرداری‌ها در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری را برای شهرهای غیر از مراکز استان اعلام کرده بود، در حالیکه، تعرفه‌ای برای مراکز استان‌ها و کلان شهرها مشخص نکرده است.

شاهکوه، مجری توسعه پروژه فیبرنوری توضیح داد: «در کلان‌شهرها چون مباحث زیادی مطرح است این تعرفه‌ها هنوز اعلام نشده است. مثلاً در برخی از کلان‌شهرها شبکه‌های مورد نیاز وجود دارند و فقط کافیست تا اعداد و ارقام آن را به برنامه اضافه کنیم. برای نمونه در شهر تهران حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر فیبرکشی وجود دارد.»

وی همچنین تاکید دارد که فیبرنوری شهرداری‌ها نیاز به بررسی دارد؛ چرا که به دلایل فنی، ممکن است در بعضی از مناطق قابل استفاده نباشد.

او در خصوص همکاری شهرداری تهران توضیح داد: «در شهر تهران خود شهرداری به دنبال گرفتن پروانه است که برای ما مسئله است، اما داریم به تفاهمی در این زمینه می‌رسیم که به صورت عمده‌فروشی به اپراتورها بتواند در این زمینه همکاری کند. این چیزی است که قانون قبلاً هم اجازه آن را داده است.»

وی همچنین به بندی از قانون اشاره کرد که بر اساس آن بند از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که دقیقاً همان بند در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده و در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است، تمامی ارگان‌ها و از جمله شهرداری‌ها موظف هستند منابع‌شان را با تعرفه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات مشخص می‌کند، در اختیار اپراتورها قرار دهند.

شاهکوه پس از ابراز امیدواری در این خصوص اذعان داشت: «در برخی از کلان‌شهرها مثل تهران و اصفهان که خودشان شبکه دارند بتوانیم به طور محسوسی پروژه را پیش ببریم. ضمن اینکه همکاری و تعامل شهرداری‌ها با همه اپراتورها در شرایط برابر اتفاق می‌افتد که این مزیت خوب و عادلانه‌ای برای همه اپراتورهاست و انگیزه خوبی برای ماست که با شهرداری‌‌ها تعامل کنیم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array