به گزارش ایران دکونومی، حمید امانی همدانی ، معاون نظارت بر بودجه سازمان برنامه و بودجه با اعلام سیاست‌های محوری لایحه بودجه 1403 اظهار داشت: کنترل تورم، تثبیت اقتصاد و پیش‌بینی درآمدهای واقعی از ویژگی‌های لایحه بودجه 1403 است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد پیش‌بینی درآمد از محل واردات خودرو گفت: تخصیص ارز به ورادات خودرو در سال آینده بنا بر شرایط ارزی کشور خواهد بود.

اولویت دولت در واردات کالاهای اساسی و سپس تخصیص ارز برای مواد اولیه و واسطه‌ای و قطعات موردنیاز خط تولید است و اگرچه واردات خودرو ممنوع نیست، اما اولویت ما واردات خودرو نیست.

امانی با اشاره به وضعیت واردات خودرو در بودجه گفت: تعیین اولویت تخصیص ارز خودرو با بانک مرکزی است و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودرو تحفظ دارد و برای سال آتی هم واردات خودرو اگرچه در بودجه در نظر گرفته شده است، اما بانک مرکزی در این خصوص مدیریت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: دولت به بحث واردات خودرو به دید درآمدی نگاه نمی‌کند که اگر این‌گونه بود با تعرفه 76 درصدی پول زیادی نصیب دولت می‌شد، اما سیاست دولت تثبیت اقتصاد است چون اگر ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به واردات خودرو اختصاص دهد، با توجه به عطش بازار، ارز زیادی برای خودرو صرف می‌شود که باعث افزایش نرخ ارز و تورم می‌شود، درحالی‌که سیاست ما کنترل تورم است و واردات خودرو در اولویت ما نیست.

امانی همدانی افزود: سیاست وزارت صنعت که از سوی آقای علی‌آبادی اعلام شده، واردات خودروی برقی است. بانک مرکزی هم اختصاص ارز به این خودروها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد و ما می‌خواهیم رشد صنعت اتفاق افتد، بنابراین یکی از اولویت‌های ما در واردات مربوط به واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array