به گزارش ایران دکونومی، چندی پیش سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی به آدرس Evauto.Ir راه اندازی شد.

ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودروهای برقی از روز ۱۴۰۳/۲/۳۰ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز ۱۴۰۳/۳/۵ انجام می‌شود.

 در این سامانه 9 خودرو برقی برای متقاضیان ارائه شده است. که دو خودروی برقی وارداتی دارای قیمت قطعی است و قیمت بقیه موارد بصورت علی‌الحساب است. متقاضیان خرید خودروهای برقی باید مبلغ یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) در حساب وکالتی بلوکه کنند.

مراحل فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای برقی

مرحله اول: بلوکه کردن یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) و ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای برقی

مرحله دوم: اولویت‌بندی و ارسال اطلاعات متقاضیان به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو برقی

مرحله سوم: ارسال دعوتنامه از سوی عرضه‌کنندگان و عقد قرارداد با خریداران

مزایای خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه

در این دوره ثبت‌نام محصولات برقی در سامانه یکپارچه خودروهای برقی برخلاف دیگر سامانه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. به عبارتی تنها با وکالتی کردن حساب بانکی و بلوکه کردن مبلغ 100 میلیون تومان در حساب فوق می‌توانید نسبت به انتخاب خودروی برقی مورد نظر اقدام کنید و محدودیت‌هایی از قبیل نداشتن پلاک فعال انتظامی، نخریدن خودرو در 48 ماه گذشته و داشتن گواهینامه در این دوره وجود ندارد.

 سود بازرگانی و تعرفه واردات این خودروها بسیار کمتر از دیگر محصولات وارداتی تصویب شده است. طبق مصوبه هیئت وزیران در 26 دی 1402، سود بازرگانی خودروهای برقی بین یک درصد تا 26 درصد تعیین شد. همچنین بر اساس ابلاغیه 26 اردیبهشت سال جاری، حقوق ورودی برقی برای متقاضیان عادی معادل چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی-بنزینی (هیبریدی) ۱۵ واحد درصد تعیین شده است.

در نتیجه بیشترین سود بازرگانی و تعرفه واردات خودروهای برقی در مجموع 30 درصد خواهد بود؛ این در حالی است که تنها تعرفه واردات برای خودروهای بنزینی از 16 درصد برای پیشرانه‌های یک لیتری آغاز می‌شود و تا 131 درصد در پیشرانه‌های 2 لیتر تا 2.5 لیتر می‌رسد.

 خودروی برقی، قیمت بسیار معقول‌تری نسبت به خودروهای بنزینی وارداتی خواهد داشت و خریداران می‌توانند با پرداخت مبلغ کمتر، محصولی آپشنال‌تر و با کیفیت‌تری سوار شوند. حضور محصولاتی همچون فولکس‌واگن ID.4 و آئودی Q5E از خودروسازان مطرح آلمانی، گواهی بر این ادعاست.

معایب خرید خودروهای برقی

 نبود زیرساخت مناسب برای شارژ خودرو دلیل اصلی عدم تقاضای مردم برای خرید این خودروها بوده است. به همین علت نمی‌توان اعتمادی به این محصولات در سفرهای جاده داشت و خریداران حداقل باید تا چند سال آینده، خودروی دومی برای سفرهای جاده‌ای خود داشته باشند. بنابراین اگر استفاده شما از خودرو غالباً به صورت جاده‌ای باشد، خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه برای شما چندان معقول نیست.

 همچنین باطری اغلب خودروهای برقی توان مقاومت در برابر دمای بسیار سرد را ندارند و از این بابت نمی‌توان این محصولات را در نقاط سردسیر کشور و در کنار خیابان پارک کرد. 

و بخش بزرگی از قیمت خودروی برقی را باطری‌های آن تشکیل می‌دهند و پس از اتمام دوره گارانتی، می‌تواند هزینه هنگفتی روی دست مصرف‌کننده بگذارد. 

همچنین خطر آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی بیشتر است چرا که  این باطری‌ها به دلیل فرار حرارتی، بشدت می‌سوزند و اگر یکی از سلول‌های باطری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باطری‌ها بسوزند جلوی شعله‌های آتش گرفته نمی‌شود. البته آتش‌نشانان در حال یادگیری روش‌های جدیدی برای خاموش کردن آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی با گرافیت پودری، فوم و کربنات سدیم هستند و هنگامی‌که باطری‌های حالت جامد آماده شوند، این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد زیرا این باطری‌ها کمتر مستعد آتش گرفتن هستند.

 همچنین اگر به نیت کسب سود از خرید این خودرو هستید، باید گفت که جایگاه بازاری این محصولات در میان مردم هنوز مشخص نشده است. و در حال حاضر مردم تمایل چندانی به خرید خودروی برقی نشان نمی‌دهند.

پس در صورتی که به دید مصرف شخصی قصد خرید خودروی وارداتی داشته و ساکن کلان‌شهرهای کشور باشید، همچنین این مصرف به صورت داخل شهری باشد، خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. اما ذهنیت کسب سود از محصولات وارداتی برقی در مقطع کنونی بسیار اشتباه است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array