به گزارش ایران دکونومی، حراج سکه تقریبا دو ماه بعد از فروش شمش طلا در مرکز مبادله انجام شد. و اولین جلسه حراج در تاریخ ۱۳ اسفندماه در مرکز مبادله ارز و طلا ایران برگزار شد.

با عرضه سکه در مرکز مبادله ایران انتظار می‌رود که قیمت و حباب سکه کاهشی می‌شود. و اگر این عرضه تداوم داشته باشد می‌تواند به کاهش قیمت سکه کمک کند.

 پنجمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه 21 اسفند ماه 1402، برگزار خواهد شد.این حراج از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می شود.

در پنجمین حراج، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی که بدون بسته بندی است عرضه می‌شود.

خرید از حراج سکه در مرکز مبادله نیازمند شارژ کیف پول معاملاتی است. متقاضی ‏باید متناسب با تعداد سفارش مورد نظر و با درنظر گرفتن قیمت پیشنهادی خود و کارمزد معامله، وجهی را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به کیف پول خود واریز کرده و سپس اقدام به ثبت نهایی سفارش کند. کیف پول، هنگام ثبت نهایی درخواست خرید سکه از مرکز مبادله باید علاوه بر قیمت سکه‌ها، هزینه کارمزد را نمایش می‌دهد.هزینه کارمزد بابت هر قطعه سکه حدود ۳۰ هزار تومان است.

حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا 5 قطعه سکه است؛ به نحوی که می‌توان 5 قطعه ربع سکه یا 5 قطعه نیم سکه و یا ترکیبی از هر دو شامل نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر دو باهم نباید بیش از 5 قطعه باشد.

شروع جلسه حراج راس ساعت 12 است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت 12 الی 15 خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت 15 تا 16 همان روز است و ساعت 16 نیز نتایج حراج اعلام می‌شود.

 متقاضیان می توانند طی 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز اقدام به ثبت نام و احراز هویت کنند.

آیا خرید از حراج سکه توجیه اقتصادی دارد؟

بطور مثال در سومین حراج سکه طلا، قیمت ربع‌سکه به‌طور متوسط ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان به‌ثبت رسید. طبیعاتا این عدد میانگینی از ارقام پیشنهادی برنده‌های حراج است و خرید ربع‌سکه از مرکز مبادله ارز و طلا برای همه برنده‌ها کمی بیشتر یا کمتر از ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان هزینه داشته، اما بدنیست بدانید همان روز در بازار آزاد، صراف‌ها ربع‌سکه را به‌شکل متوسط ۱۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروختند.

بدین ترتیب خرید هر قطعه سکه از سومین حراج سکه، یک میلیون و ۵۲ هزار تومان نسبت به بازار آزاد به‌نفع خریدار تمام شد و این عدد بابت پنج قطعه ربع‌سکه که حداکثر میزان خرید از مرکز مبادله تعیین شده، به پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تومان می‌رسد.

اما تاریخ تحویل سکه از مرکز مبادله که در بهترین حالت هفت روز بعد از پایان حراج تعیین شده، می‌تواند همه این محاسبات را نقش بر آب کند و از طرف دیگر شرکت‌کننده‌های حراج همچنان با معضلاتی مثل برنگشتن پول به کیف پول شخصی سروکار دارند.

برندگان حراج سکه، چگونه سکه خود را دریافت کنند؟

کسانی که در حراج برنده شدند، باید یک هفته کاری بعد از اعلام نتایج هر یک از حراج‌ها، جهت تحویل سکه‌های خود به شعبه بانک ملی که در سامانه مشخص کردند، مراجعه کنند.

افراد برای تحویل سکه‌های خود باید شخصا با در دست داشتن مدارک مراجعه کنند و به‌صورت فیزیکی سکه خود را دریافت کنند.

زمان تحویل سکه‌های اولین حراج مرکز مبادله اعلام شد

برندگان اولین حراج که روز یکشنبه ۱۳ اسفند برگزار شده بود،‌ می‌توانند از فردا که هفت روز کاری گذشته مراجعه کنند و به همین ترتیب برندگان حراج‌های بعدی هم یک هفته کاری پس از زمان شرکت در حراج باید به شعبه مراجعه کنند.

برنده‌شدگان همچنین باید در نظر داشته باشند که صرفا یک هفته کاری بعد از زمان حراجی که در آن برنده‌ شدند، به بانک مراجعه کنند و زودتر از موعد مقرر به بانک مراجعه نکنند. 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array