به گزارش ایران دکونومی، مصطفی رجبی مشهدی _ سخنگوی صنعت برق در مورد وضعیت شبکه توزیع برق گفت: زمان اوج مصرف برق را پشت سر گذاشتیم و امسال رکوردهای جدیدی در مصرف برق داشتیم و رکورد جدید مصرف ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات برق را شکستیم و رشد ۵.۷۷  درصدی در مصرف برق را امسال داشتیم.

 ۳۶ روز پیک سال گذشته را پشت سر گذاشتیم که این شاخص در سال قبل ۱۷ روز بوده یعنی تقریبا دو برابر سال قبل تداوم بار داشتیم. امیدواریم با کاهش دما مصرف برق کاهش پیدا کند.

راندمان تولید نیروگاه های برق از ۳۹ درصد به ۴۵  درصد برسد، بیان کرد: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود عمدتاً شرکت مپنا سازنده آن است و آنها راندمان ۵۵ درصد تا حدود ۶۰ درصد را دارند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس اف و آخرین نسخه‌هایی هستند که در دنیا ساخته شده‌اند.

 نیروگاه‌های تجدید پذیر هم می‌توانند به ما در رفع ناترازی بین تولید و مصرف کمک کنند، زیرا نیاز به سوخت ندارند. اقدام بعدی ما بهینه‌سازی مصرف است، شرایط فعلی به گونه‌ای است که ما باید جلوی اتلاف انرژی را بگیریم وضعیت کشور هم به گونه‌ای است که شاخص شدت انرژی نگران‌کننده است.

 ارتقای استانداردها در وسایل سرمایشی و گرمایشی تأثیر زیادی در کاهش اوج بار و کاهش مصرف شبانه و روزانه دارد. دومین اقدام هم می‌تواند تعویض تجهیزات کم بازده خانگی باشد که اگر اتفاق بیفتد می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا افزایش بازدهی در تولید و مصرف برق داشته باشیم.

 وی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با کاهش ساعات اداری گفت، از ۱۵ خرداد تاکنون که ساعت کاری ادارات از ۶ صبح تا ۱ ظهر شد، هدف‌گذاری ما کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی برق بود که ۸۵۰ هزار مگاوات صرفه‌جویی در بخش اداری در حوزه برق داشتیم.

این برنامه تا ۱۵ شهریور ادامه دارد و پس از آن ساعات کار ادارات طبق مصوبه هیئت وزیران به حالت قبلی بازخواهد گشت.

 امسال هدف گذاری کاهش هزار مگاواتی مصرف برق در ادارات را تعریف کردیم. این هدف از دو مسیر پیگیری شد؛ یکی با اصلاح ساعت کار ادارات و دیگری نظارت بر سامانه‌های سرمایشی و مصرف برق ادارات.

در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

مهم‌ترین ابزار بازدارنده در بخش خانگی برای مدیریت مصرف برق، طرح تشویقی پاداش مدیریت مصرف برق بوده است که این طرح از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه اجرا می‌شود و همه مشترکان حتی پرمصرف‌ها هم می‌توانند با کاهش مصرف برق خود پاداش دریافت کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array