به گزارش ایران دکونومی، وقتی مسئله اینترنت طبقاتی از سمت دولت مطرح شد، بحث‌های زیادی، به خصوص در اکوسیستم استارتاپی کشور به وجود آمد و با مخالفت افراد همراه شد. اکوسیستم استارتاپی ایران در واقع کار خود را با تکنولوژی‌هایی بر بستر وب شروع کرده است، پس طبیعی است که بقای آن هم وابسته به شرایط اینترنت کشور باشد؛ به ویژه در روزهایی که بحث صادرات محصول یا خدمات برای دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها داغ است.

اما بحث اصلی از جایی شروع شد که روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در رویداد pr day که 27 اردیبهشت ماه در کارخانه نوآوری آزادی تهران برگزار شد، گفت: بعضی‌ها امروز مجبور می‌شوند برای بعضی از کارها به یک کشور دیگر بروند و کار خودشان را آنجا انجام دهند. پس حداقل باید بتوانیم در همین کارخانه نوآوری آزادی اینترنتی بچه‌ها ارائه کنیم که متفاوت باشد؛ مثل اینترنت دانشگاه. او در ادامه افزود که بعضی از افرادی که در کارخانه نوآوری هستند هم درخواست اینترنت حرفه‌ای دارند. (تجارت نیوز)

جالب است بدانید که محدودسازی اینترنت در مهرماه ۱۴۰۱، خسارات زیادی به اکوسیستم استارتاپی زد و این مسئله همواره به دغدغه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپی تبدیل شد. بعد از این حرف دهقانی فیروزآبادی، سیل گسترده‌ای از اعتراضات افراد اکوسیستم بلند شد و اغلب خواستار شفاف‌سازی و نام‌بردن از استارتاپ‌هایی شدند که این درخواست را داشتند.

کارزاری که اغلب فعالین اکوسیستم استارتاپی نیز آن را امضا کرده‌اند، با متن زیر همچنان فعال است:

«ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد.

ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم. همچنین تأکید می‌کنیم که دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چهارچوب حقوق بشر جهت حفظ حقوق کاربران و کسب و کارها، از حقوق بدیهی شهروندی است و هیچ‌کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد!

ما، با هر شغل و هر سطح از تحصیلات،  همه برابریم و همدلانه علیه تبعیض می‌ایستیم.»

مهراد قاضی‌پور، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ کارلنسر که پلتفرم پروژه‌یابی برای فریلنسرهاست در این خصوص به ایران دکونومی گفت: ارتباطات و دسترسی آزاد به اینترنت، نیاز و حق همه است. محدودیت به طورکلی به کسب‌وکارها آسیب می‌زند. وی با ابراز نگرانی نسبت به فریلنسرها توضیح داد: حتی اگر استارتاپ‌ها هم به اینترنت حرفه‌ای دسترسی پیدا کنند، تکلیف فریلنسرهایی که از نقاط مختلف کشور در حال کار هستند چه می‌شود؟ آن‌ها درآمدشان از همین طریق است و با محدودسازی به مشکلات بسیاری بر خواهند خورد. مصداق این جمله است که «رهبران آخر غذا می‌خورند» ما هم به عنوان کسب‌وکار آنلاین با محدودسازی اینترنت مخالفیم و اینترنت آزاد را برای عموم می‌خواهیم.

هانیه کارخانه، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ یارا۷۲۴ که در زمینه بیمه با استفاده از هوش مصنوعی خدمات ارائه می‌کند نیز در خصوص طبقاتی شدن اینترنت گفت: درست است که سرویس گیرنده‌های ما از سرورهای داخلی سرویس می‌گیرند و از سمت مشتریان به مشکل نمی‌خوریم، اما با محدودسازی ما و کسب‌وکارمان با مشکلات زیادی مواجه شده‌است. برای استفاده از هوش مصنوعی و بسیاری از سرویس‌هایی که از آنها خدمات می‌گیریم، به اینترنت مناسبی نیاز داریم. مثلا حتی سرویس‌های ساده تسک‌های ما که بر اساس متدولوژی اسکرام است، فیلتر شده و به مشکل خوردیم.

کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ به خودی خود ضررهایی به استارتاپ‌ها وارد کرده‌است. خیلی از مشاغل حذف شدند و استارتاپ‌های زیادی شکست خوردند. با این حساب کدام یک از استارتاپ‌هاست که اینترنت طبقاتی یا به تعبیر دولت حرفه‌ای می‌خواهد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array