به گزارش ایران دکونومی، مشاهدات نشان می دهد که بازار مسکن که در ماه‌های انتهایی سال 1401، رشد قیمت و رونق نسبی معاملات را تجربه کرده است،اما ماه‌های گذشته را در شرایط رکودی پشت سر گذاشته است.

اما هنوز بازار در وضعیت رکودی خود است و نسبت ماه‌های آخر سال گذشته خرید و فروش، چندان تعریفی ندارد.

در حال حاضر مشتری‌هایی که پول نقد داشته باشند قطعا خرید خود را انجام می‌دهند، اما مشکل اینجاست که برخی منتظر فروش ملک قبلی خود هستند تا بتوانند واحد جدیدی خریداری کنند و همین روند، خریدها را به تاخیر می‌اندازد.

آیا کاهش قیمت مسکن ادامه دارد؟

این سوالی است که اکنون متقاضیان مسکن خواهان پیدا کردن پاسخی برای آن هستند. یک مشاور املاک در این باره به می‌گوید: «قیمت‌ها حالا در پایین‌ترین حالت خود دارند و به احتمال زیاد پس از ایستادن روی این قیمت‌ها دوباره به مسیر افزایشی خود ادامه دهند.»

برخی فعالان بازار مسکن شروع پاییز و برخی دیگر انتهای پاییز را زمانی برای شروع دوباره افزایش قیمت مسکن می‌دانند، اما این‌گونه مشخص است همه آنها متفق‌القول یک نظر دارند:«قیمت مسکن دوباره بر مدار افزایشی قرار خواهد گرفت!»

مسکن بخریم یا نه؟

 سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن همیشه به دنبال زمان مناسب برای ورود به موقع به بازار هستند؛ یعنی زمانی که قیمت‌ها پس از آن دیگر کاهش نخواهند یافت و به کف رسیده‌اند! در این صورت شاید متقاضیان بتوانند نزدیک‌ترین فایل به شرایط خود را پیدا کنند.

در این مورد کارشناسان و فعالان حوزه مسکن معتقد هستند اکنون بهترین زمان برای ورود به بازار املاک است. یکی از انبوه‌سازان فعال در شهر تهران در این باره تاکید می‌کند: «مردم اکنون نباید فرصت خرید ملک را از دست بدهند!»

بازار اکنون در شرایط رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها ثبات دارند، اما بر اساس شواهد این شرایط ماندگار نیست و بازار مسکن احتمالا دوباره به مسیر افزایشی بازخواهد گشت.

ضمن آنکه نشانه دیگری مبنی بر احتمال کاهش بیشتر قیمت دیده نمی‌شود. درصورتی‌که سیاست‌های دولت نتواند دوباره مردم را به بازار و بازار را به رونق بازگرداند وقوع رکود تورمی نیز چندان دور از تصور نخواهد بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array