به گزارش ایران دکونومی، این بار، موضوع واردات و رجیستر آیفون ۱۴ و ۱۵، برای بار چندم از سمت یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد و سپس معاون اول رئیس جمهور در این خصوص به وزارت صمت دستور بازنگری داد.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس طی هفته گذشته در گفتگو با یکی از سایت‌های خبری گفته بود: «ما، در نامه‌ای به رئیس جمهوری، تبعات ممنوعیت واردات گوشی آیفون را در ۸ بند نوشتیم و در خصوص مواردی از قبیل لوکس بودن، ارتباطات ماهواره‌ای و ارزبری مسائل خود را مطرح کردیم، آقای توانگر (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) هم در این زمینه به معاون اول رئیس جمهوری نامه زدند و آقای مخبر به وزیر صمت دستور بازنگری موضوع را دادند و امیدواریم این رویه اصلاح شود.»

آیفون

این بار چندم است که در خصوص واردات و رجیستری آیفون های جدید بحثی مطرح می‌شود. این بحث بسیار از سمت مسئولین و ذینفعان این حوزه مطرح و بلافاصله تکذیب شده است. این بار نیز، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل موضوعیت دستور بازنگری در واردات از سوی مخبر را از اساس رد کرد و به همشهری گفت که چنین چیزی به هیچ عنوان مطرح نشده است.

 دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص گفته است: «در نامه‌ای که از سوی آقای مخبر منتشر شده چیزی تحت عنوان بازنگری در واردات آیفون وجود ندارد و دستوری در این خصوص داده نشده است.»

مهدی عبقری افزود: «آقای توانگر در نامه به معاون اول رئیس جمهوری چند موضوع از جمله انحصار طلبی و رانت در حوزه واردات تلفن همراه، بحث تولید و همچنین بحث بسته شدن واردات آیفون را مطرح کرده و آقای مخبر نیز در نامه به وزیر صمت اعلام کردند که این موضوعات بررسی شود، در نتیجه چیزی با عنوان بازنگری در واردات آیفون در نامه مذکور مطرح نبوده است.»

او توضیح داد: «دولت، بار‌ها رسماً درباره واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ اظهار نظر کرده که آخرین بار آن نامه گمرک در اسفند پارسال بود. در این نامه به صراحت اعلام شده که واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ برای دولت موضوعیتی ندارد و متعاقب آن نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک، نامه زد و اعلام کرد از آنجایی که واردات تجاری و مسافری آیفون ۱۴ و ۱۵ ممنوع است دستور جمع‌آوری این گوشی‌ها صادر شده است.»

افزایش ورود گوشی‌های آیفون به داخل کشور با سوءاستفاده از رویه مسافری یکی از پیامد‌های ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴ و ۱۵ بوده که طی یک‌سال اخیر سود زیادی را به جیب قاچاقچیان روانه کرده است.

مسئله‌ای که اینجا حائز اهمیت است این است که بسیاری از کاربران به امید رجیستری این گوشی‌ها را خریداری کرده‌اند و حال از استفاده حداقلی موبایل‌های خود محرومند. همچنین بازار از آیفون های ۱۳ کار کرده و ریفرش پر شده است.

اما تا کنون دلیل و توضیحی از سوی مسئولین در خصوص ممنوعیت واردات و رجیستری این گوشی‌ها ارائه نشده و همین حواشی زیادی در بازار تلفن همراه کشور ایجاد کرده است.

خبر لغو ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ نیز تکذیب شده و کاربران همچنان منتظر خبری خوش از سوی یک مقام دولتی در این خصوص هستند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array