به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  اکتبر 2025 برای بسیاری از کاربران ویندوز ماه بدی خواهد بود، زیرا طبق اعلام قبلی مایکروسافت، ویندوز 10 آخرین آپدیت امنیتی رایگان خود را دریافت خواهد کرد و تنها راه “رایگان” حفظ امنیت ویندوز، ارتقا آن به ویندوز 11 خواهد بود. این درحالی است که فعلاً بسیاری از ما به دلایل مختلف، مایل به این کار نیستیم.

طبق برآورد Canalys، حدود 240 میلیون کامپیوتر در سراسر جهان با الزامات سخت افزاری ویندوز 11 سازگار نیستند، ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) 2.0 را ندارند، CPU آنها از این سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کند یا 4 گیگابایت رم برای نصب آن در اختیار ندارند. راه حل پیشنهادی بعدی مایکروسافت، پرداخت هزینه برای دریافت سه سال پشتیبانی اضافه بعد از تاریخ مقرر است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران آن چالش برانگیز باشد.

ولی جای نگرانی نیست. یک تیم مستقل به نام 0patch  اعلام کرده است که حداقل تا اکتبر ۲۰۳۰ یعنی مهر و آبان ۱۴۰۹ به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه خواهد داد. این تیم قبلاً نیز بعد از اتمام دوره‌ پشتیبانی رسمی مایکروسافت از ویندوز ۷، تا مدتی پچ‌های امنیتی را برای این سیستم‌عامل منتشر می‌کرد.

ویندوز 10

پیشینه 0patch در پشتبانی از ویندوز

این تیم معمولاً سه نوع پچ نرم‌افزاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد: یکی پچ 0day  است که برای جلوگیری از باگ‌هایی به کار می‌رود که اخیراً کشف شده‌اند؛ پچ‌های Wontfix برای ویژگی‌ها یا برنامه‌هایی کاربرد دارد که باگ آنها شناسایی شده اما مایکروسافت تمایلی به رفع آن‌ها ندارد و نوع سوم، پچ‌های غیررسمی هستند که برای رفع آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن‌های متفرقه‌ این سیستم عامل ارائه می‌شود که مایکروسافت از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

البته ناگفته نماند که طبق گفته این تیم، خدمات 0patch  نیز رایگان نخواهد بود و برای دریافت این هزینه دو پلن سالانه ارائه خواهد کرد. در پلن اول که یک پلن شخصی است، بهره‌مندی از خدمات شرکت منوط به پرداخت هزینه ۲۴٫۹۵ یورویی است و در پلن تجاری برای این خدمات مبلغ ۳۴٫۹۵ یورو دریافت خواهد شد.

منبع: blog.0patch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array