به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ که تحت‌مدیریت کمپانی متا قرار دارد؛ روند آزمایشی ساخت استیکر اختصاصی به‌وسیله هوش مصنوعی را آغاز کرده است.

وبسایت خبری WABetaInfo در جدیدترین مقاله خود نوشته که تعدادی از کاربران آزمایشی نسخه بتای اپلیکیشن اندروید، متوجه این قابلیت جدید شده‌اند.
این قابلیت مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی به کاربران این اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا براساس دستور متنی، استیکر دلخواه خود را ایجاد کنند.

البته هنوز مشخص نیست که کدام مدل زبانی و کدام هوش مصنوعی توسط واتساپ به این منظور به‌کار گرفته شده است. گزارش رسانه WABetaInfo تنها به این نکته اشاره می‌کند که استیکرهای حاصل در این پروسه به لطف “یک تکنولوژی امن ارائه‌شده توسط کمپانی متا” تولید شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که این قابلیت، کاربردی مشابه عملکرد هوش مصنوعی‌های Midjoureny و یا DALL-E (محصول کمپانی OpenAI) داشته باشد. این دو هوش مصنوعی خلاق و کاربردی نیز با دریافت یک دستور متنی، عکس مدنظر کاربران را تولید می‌کنند.
براساس یافته‌های کاربران آزمایشی نسخه بتای واتساپ، این قابلیت برای ساختن تصاویر ساده و شخصی‌سازی شده و به‌اشتراک‌‌گذاری آنها به‌صورت یک استیکر اختصاصی در واتساپ کاربرد داشته باشد.

استیکر

نگرانی‌های امنیتی پیرامون استیکرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی

فارغ از نوع مدل زبانی و هوش مصنوعی به‌کار گرفته‌شده برای این منظور؛ همیشه این نگرانی وجود دارد که از این ابزار برای تولید و انتشار چه سبکی از تصاویر استفاده خواهد شد.
این قابلیت جدید مبتنی بر هوش مصنوعی نیز پتانسیل این را دارد که افراد فرصت‌طلب برای دستیابی به مقاصد خود از آنها سوءاستفاده کنند.

چنین اتفاقی در واتساپ تازگی ندارد و این پلتفرم مجبور شده بود در گذشته دسترسی کاربران به انتشار بیش‌ازحد پیام‌های وایرال شده، اطلاعات نادرست درباره همه‌گیری کرونا، کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق پیام‌های فوروارد شده و غیره را به‌شدت محدود کند.

درحال‌حاضر واتساپ این گزینه را در اختیار کاربران خود قرار داده که در صورت مشاهده استیکر ناشایست و خلاف عرف جامعه، بتوانند آن را گزارش کرده و مقدمات حذفش را آماده کنند. هنوز مشخص نیست که آیا تمهیدات امنیتی بیشتری برای این قابلیت جدید درنظر گرفته شده است یا خیر.

وبسایت WABetaInfo معتقد است استیکرهای ساخته شده توسط تکنولوژی هوش مصنوعی “به‌سادگی قابل تشخیص” هستند. این ادعا ممکن است به این معنا باشد که نسخه نهایی این استیکرها دارای نوعی واترمارک و یا نشانه‌ای مبنی بر “ساخته شده توسط هوش مصنوعی متا” باشند.

کمپانی مایکروسافت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی DALL-E به کاربران خود اجازه می‌دهد تا هنگام استفاده از چت‌بات Bing تصاویر دلخواه خود را ایجاد کنند. اما محصول نهایی ایجاد شده دارای لیبل Bing بر روی آن است.

همچنین براساس جدیدترین گزارشات، شبکه احتماعی اینستاگرام نیز درحال توسعه قابلیت جدیدی است که محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی زایا را از محتواهای معمولی کاربران با نشان دادن یک لیبل ویژه تمایز می‌دهد.
با ایجاد برچسب‌های ویژه‌ای با عنوان “Generated By Meta AI” (ساخته شده توسط هوش مصنوعی متا)، تشخیص محتواها از یکدیگر برای کاربران تسهیل خواهد شد.

زاکربرگ در سخنان خود به این نکته اشاره کرده بود که این قابلیت جدید بر مبنای مدل زبانی جدید متا یعنی Llama 2 ایجاد خواهد شد و به‌نوعی هوش مصنوعی را در برابر هوش مصنوعی قرار خواهد داد!

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array