به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی OpenAI قصد دارد به‌زودی از چند آپدیت اساسی و مهم برای توسعه‌دهندگان رونمایی کند. این آپدیت‌ها که ماه آینده عرضه خواهند شد، قرار است مسیر ساختن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف برمبنای تکنولوژی هوش مصنوعی را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر کنند.

چند منبع ناشناس به وبسایت رویترز گفته‌اند که این اقدامات OpenAI در مسیر جذب کمپانی‌ها و مشتریان سازمانی بیشتری برای به‌کارگیری و استفاده از امکانات چت‌بات اختصاصی این شرکت یعنی ChatGPT می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین این آپدیت‌ها، افزوده شدن قابلیت حافظه به ابزارهای توسعه‌دهندگان هنگام استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی است. از لحاظ تئوری، این قابلیت جدید می‌تواند هزینه موردنیاز را تا 20 برابر کاهش دهد! این قابلیت به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نگرانی‌های مشتریان سازمانی رسیدگی کرده است: انباشته‌شدن هزینه سرسام‌آور استفاده از ندل‌های هوش مصنوعی OpenAI.

همچنین این کمپانی قصد دارد ابزارهای جدیدی مانند ابزارهای بصری و دیداری را نیز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دهد. این ابزارها در مسیر آنالیز و تحلیل تصاویر و شرح دادن آنها کمک شایانی خواهد کرد. این ابزار تأثیر و عملکرد بسیار مهمی در بسیاری از حوزه‌ها مانند درمان‌های پزشکی و صنعت سرگرمی خواهد داشت.

براساس دورنمای مدیرعامل این کمپانی، سم آلتمن، افزوده شدن این قابلیت‌های جدید OpenAI را در مسیر تبدیل شدن به یک پلتفرم گسترده‌تر (فراتر از نیازهای مشتریان) همراهی خواهد کرد و امکانات آن را در دسترس طیف وسیع‌تری از مشتریان سازمانی و توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT و رقبای آن: Bard (کمپانی گوگل) – Llama (کمپانی متا) و Claude (کمپانی Anthropic)

OpenAI، در مسیر پیشرفت

پیش‌بینی می‌شود که از این قابلیت‌ها و ابزارهای جدید در اولین کنفرانس توسعه OpenAI رونمایی شود. براساس گفته‌های منابع آگاه ناشناس، این کنفرانس قرار است در تاریخ 6 نوامبر (15 آبان) در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار شود.
هدف از طراحی و تولید این ابزارها، ترغیب کردن مشتریان سازمانی و کمپانی‌ها به استفاده از تکنولوژی OpenAI در مسیر ساختن چت‌بات‌های هوش مصنوعی و دستیارهای هوشمند، بدون دخالت انسان‌هاست.

این کمپانی در نوامبر سال گذشته و با ارائه‌دادن چت‌بات ChatGPT به کاربران بر سر زبان‌ها افتاد. عرضه این چت‌بات میلیون‌ها نفر از کاربران را ترغیب به امتحان کردن ویژگی‌های این ابزار هوش مصنوعی کرده بود. کاربران از آن زمان روزانه سؤالات و درخواست‌های بسیاری را با این چت‌بات مطرح کرده و به نیازهای خود در زمینه‌های مختلف رسیدگی می‌کنند؛ همین مسئله ChatGPT را به یکی از پیشروترین و فراگیرترین تکنولوژی‌های جهان تبدیل کرده است.

قابلیت‌های پیش روی کمپانی OpenAI قرار است برای جذب هرچه‌بیشتر توسعه‌دهندگان و ترغیب آنها به خرید ابزار این کمپانی برای توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی اختصاصی خود به‌کار گرفته شود. با استفاده از این آپدیت‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند به کاربردهایی مانند ایجاد دستیارهای هوشمند برای نگارش متون و یا ربات‌های خدمات پس از فروش به مشتریان رسیدگی کنند.

سرمایه‌گذاران مختلف در سال میلادی جاری چیزی بیش از 20 میلیارد دلار در استارتاپ‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بسیاری از این استارتاپ‌ها بر تکنولوژی هوش مصنوعی OpenAI متکی هستند. اما سرمایه‌گذارها نگران اتکای این استارتاپ‌های کوچک بر کمپانی‌های بزرگی مانند OpenAI و یا گوگل هستند؛ زیرا در این شرایط همیشه ریسک جایگزین شدن با رقبا و یا شرکت‌های بزرگتر وجود دارد.

در عین‌حال، استارتاپ‌های کوچک نیز در تلاش هستند تا از مدل‌های زبانی مختلفی برای توسعه محصولات خود استفاده کنند. این استارتاپ‌ها از مدل‌های اختصاصی کمپانی متا (مدل‌ زبانی Llama) و یا حتی چت‌بات هوش مصنوعی گوگل به‌نام Bard نیز استفاده می‌کنند. همین موضوع OpenAI را وادار کرده تا به هر طریق ممکن خود را از رقبا متمایز کند.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array