به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ OpenAI و سازنده چت‌بات ChatGPT با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تعلیم دادن الگوریتم‌های هوش مصنوعی بدون استفاده از محتواهای داری کپی‌رایت عملاً غیرممکن است.

نشریه معتبر نیویورک‌تایمز حدود دو هفته پیش به‌دلیل نقض قانون کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی و استفاده غیرقانونی و بدون مجوز از داده‌هایش در چت‌بات ChatGPT و دستیار هوش مصنوعی Copilot از این استارتاپ شکایت کرده بود.

در حال حاضر هم استارتاپ OpenAI و هم بزرگترین حامی مالی آن، کمپانی مایکروسافت هدف چندین مورد شکایت نقض قانون کپی‌رایت هستند. هدف از طرح این شکایت‌ها، محکوم کردن این دو کمپانی به دسترسی و استفاده غیرمجاز از محتواهای شامل کپی‌رایت نویسندگان، خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا در صنف‌های مختلف می‌باشد.
این شکایات OpenAI را به سوءاستفاده از این محتواها برای آموزش مدل‌های زبانی (LLMs) خود محکوم کرده است.

OpenAI

دردسرهای قانون کپی‌رایت برای کمپانی OpenAI

براساس گفته‌های جدید این کمپانی به کمیته ارتباطات دیجیتال، حتی ممکن است به‌زودی شاهد طرح شکایات بیشتری علیه OpenAI در این زمینه نیز باشیم!
به گفته The Guardian، استارتاپ تحت‌مدیریت سم آلتمن ادعا کرده که “آموزش دادن مدل‌های زبانی بزرگ و پیشرفته هوش مصنوعی امروزه بدون محتواهای شامل قانون کپی‌رایت عملاً غیرممکن است”.

این استارتاپ در ادامه ادعای خود توضیح داده که “امروزه قانون کپی‌رایت به‌معنای واقعی کلمه شامل هرگونه ابراز عقیده و افکار انسانی از جمله نوشته‌های وبلاگ‌ها، تصاویر عکاسی‌شده با دوربین، پست‌های انجمن‌های مختلف، کدنویسی‌ها و حتی اسناد ملی نیز می‌شود!”
کمپانی OpenAI اضافه کرده که “محدود کردن داده‌های آموزشی این مدل‌های هوش مصنوعی به کتاب‌ها و تصاویر که در مالکیت عموم هستند و شامل قانون کپی‌رایت نمی‌شوند؛ ممکن است در نهایت نتایج جالبی را به‌دنبال داشته باشد، اما آثار متعلق به یک قرن پیش قطعاً توانایی برطرف کردن نیازهای انسان مدرن امروزی را نخواهد داشت”.

کمپانی‌های مایکروسافت و OpenAI اعلام کرده‌اند که استفاده از آثار دارای قانون کپی‌رایت برای آموزش دادن به مدل‌های هوش مصنوعی، صرفاً “استفاده منصفانه” محسوب می‌شود! استفاده منصفانه (Fair Use) از جزئیات کپی‌رایت آمریکا است که اجازه ذکر یا تلفیق آثاری از دیگران که تحت‌حمایت قانون حق تکثیر (کپی‌رایت) هستند را مجاز می‌شمارد.

فارغ از این مسئله، OpenAI اعتراف کرده که هنوز می‌توان عملکرد بهتری در زمینه “حمایت و قدرت‌بخشی به تولیدکنندگان محتوا و نویسندگان” داشت. این کمپانی ناشران را در زمینه محدود کردن دسترسی ابزارهای استخراج داده راهنمایی کرده و همچنین اعلام کرده است که در آینده مکانیزم‌هایی را توسعه خواهد داد که به صاحبان محتوا اجازه می‌دهد از مشارکت در روند تعلیم مدل‌های زبانی بزرگ کناره‌گیری کنند.

در برخی از شکایات به این مسئله اشاره شده که کمپانی‌های OpenAI و مایکروسافت با دسترسی و بهره‌گیری غیرمجاز از محتواهای آنان یک صنعت چندین میلیارد دلاری را برای خود ساخته‌اند و از سودآوری روزافزون نقض قانون کپی‌رایت لذت برده و به همین ترتیب میلیاردها دلار سرمایه را برای ادامه پروژ‌ه‌های خود از سرمایه‌گذاران جذب می‌کنند.

با اینکه استارتاپ توسعه‌دهنده چت‌بات ChatGPT به این موارد خاص واکنشی نشان نداده است؛ اما پاسخ نهایی خود به شکایت روزنامه نیویورک‌تایمز را منتشر کرده است. به باور کمپانی OpenAI، روزنامه نیویورک‌تایمز “تمام حقیقت ماجرا را بازگو نکرده است” و با اینکه این دو جبهه همچنان در حال مذاکره و نتیجه‌گیری نهایی بوده‌اند؛ این نشریه تصمیم گرفته باز هم از این استارتاپ و حامی مالی آن، مایکروسافت، شکایت کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در شکایت خود مدعی‌ شده بود که مدل‌های زبانی بزرگ این دو کمپانی که به چت‌بات‌های ChatGPT و Copilot قدرت می‌دهند؛ “قادر به تولید خروجی‌هایی هستند که محتوای اخبار منتشر شده در تایمز را کلمه‌به‌کلمه بازگو کرده، آنها را به روشی مشابه خلاصه‌سازی کرده و حتی سبک و لحن بیان این روزنامه را نیز تقلید می‌کند”!

این کمپانی در پاسخ به شکایت نیویورک‌تایمز نوشته است: “«ما نه‌تنها از صنعت روزنامه‌نگاری و خبرنگاران حمایت می‌کنیم؛ بلکه با سازمان‌ها و نشریات خبری نیز همکاری داریم و معتقدیم که شکایت نیویورک تایمز فاقد هرگونه ارزش حقوقی است”.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array