به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، گرچه آمریکا به دنبال تشدید تحریم‌های نفتی علیه روسیه و ایران است، اما این کار مخاطرات سیاسی قابل توجهی برای بایدن در آستانه انتخابات 2024 به همراه خواهد داشت.

«جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا به دنبال حمله‌ غافلگیر کننده حماس به رژیم صهیونیستی در هفته گذشته گفت: «احتمال اتخاذ اقدامات جدید علیه ایران وجود دارد. ایران مداخله مستقیم در این عملیات را رد می‌کند، اما مطمئناً منابع مالی و آموزشی در اختیار حماس قرار داده است».

یلن مستقیماً به جریان نفت برای تحت فشار قرار دادن ایران اشاره نکرد و دلیل آن واضح است. هر عاملی که جریان صادرات نفت ایران را مختل کند تقاضا برای بشکه‌های نفت رقیب یعنی روسیه را افزایش می‌دهد، آن هم در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند اقدامات علیه روسیه را تشدید کند.

دو کشور ایران و روسیه، حدود 13 درصد از عرضه جهانی نفت را در ماه‌های اخیر تامین کرده‌اند و نفت ایران به تدریج جایگزین کاهش تولید سایر کشورهای اوپک پلاس از جمله روسیه و عربستان شده که تولید خود را با هدف بالا بردن قیمت‌ها کاهش داده‌اند.

آمارهای منتشره سایت «تنکر ترکرز» نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران رو به افزایش است. ایران در ماه‌های اوت و سپتامبر 2023 حدود 40 درصد بالاتر از سه ماهه اول سال جاری میلادی نفت صادر کرده است. برخی مقامات آمریکا در ماه اوت از کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران سخن گفتند، اما جانت یلن در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در این هفته، این ادعا را رد کرد.

در هر صورت واقعیت این است که جریان صادرات نفت ایران رو به افزایش بوده و دومین منبع بزرگ عرضه مازاد نفت به بازار جهانی در سال جاری میلادی بوده است؛ به این ترتیب کاهش صادرات ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» عقیده دارند کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تشدید تحریم‌ها سطح صادرات این کشور را به سطح سال گذشته برمی‌گرداند و این به معنای افزایش قیمت نفت تا بیش از 100 دلار هر بشکه در سال آینده میلادی (2024) است.

در مورد روسیه به نظر می‌رسد این کشور توانسته سقف قیمت تعیین شده توسط گروه 7 را دور بزند و قیمت نفت این کشور علی رغم کاهش شدید نسبت به شاخص‌های بین‌المللی بالاتر از این سقف بوده است.

در پایان، محدود کردن همزمان ایران و روسیه در بازار نفت می‌تواند قیمت سوخت را بالا ببرد. با توجه به همکاری عربستان و روسیه در بازار نفت، آمریکا نمی‌تواند بر روی ریاض نیز جهت پر کردن کمبود ده‌ها میلیون بشکه نفت در بازار جهانی حساب کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array