به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز چهارشنبه، سهام آمازون جلسه معاملاتی خود را با قیمت 193.61 دلار به اتمام رساند. با این جهش قیمت، ارزش بازار این شرکت برای اولین بار از مرز 2 تریلیون دلار عبور کرد. این دستاورد آمازون را به جمع باشگاه نخبگان بازار یعنی انویدیا، اپل، آلفابت و مایکروسافت وارد کرد.

دلیل رشد سهام آمازون چیست؟

مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، آمازون نیز به‌لطف بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) توانست انبوهی از سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کند. این شرکت اکنون با ارائه محصولات بک‌اند مانند Amazon Bedrock به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام و کیفیت تجربه کاربری خود را ارتقا دهند.

سهام آمازون

اخیراً، Amazon Bedrock پشتیبانی از آخرین مدل Claude 3.5 Sonnet آنتروپیک را آغاز کرده است. این محصول اکنون به‌لطف تغییرات اعمال شده، بی‌تردید یکی از بهترین‌های بازار است که در اکثر بنچمارک‌ها رقبایی مثل Claude 3 Opus، GPT-4o و Gemini 1.5 Pro را کنار می‌زند.

به گفته CNBC، کسب و کار وب سرویس آمازون (AWS) که اخیراً از رکود بازگشته است عامل مهمی است که به ترقی آمازون کمک بزرگی کرده است. به‌علاوه، این شرکت از گسترش دامنه مراکز داده خود برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون هوش مصنوعی مولد، از جمله سرمایه‌گذاری عظیم 15.7 میلیارد یورویی در آراگون، اسپانیا خبر داده است که به ایجاد 17500 شغل تمام وقت در اقتصاد محلی کمک می‌کند.

علیرغم انتقاد برخی از تحلیلگران، این شرکت بزرگ آمریکایی تعدیل ده‌ها هزار کارمند خود که بعد از رونق بازار در طول پاندمی کرونا اضافه کرده بود را یک عامل بازدارنده نمی‌داند، بلکه معتقد است این کار به کاهش هزینه‌های شرکت کمک کرده و باعث می‌شود این تجارت از نظر مالی پایدارتر ‌شود.

ناگفته نماند که عبور آمازون از این نقطه عطف چشمگیر به‌معنای تثبیت موقعیت آن در این جایگاه نیست و نوسانات بازار می‌تواند بار دیگر باعث کاهش ارزش بازار آن شود. همانطور که هفته گذشته دیدیم، ارزش بازار انویدیا 550 میلیارد دلار سقوط کرد و سپس بخشی از این ارزش از دست رفته را دوباره به دست آورد. این اتفاق ممکن است به همین راحتی برای آمازون نیز رخ بدهد.

منبع: neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array