به گزارش ایران دکونومی و به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در زمستان سال 1402به ۸,۶ درصد رسید.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، ۴۰,۸ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، در زمستان ۱۴۰۲ به لحاظ اقتصادی فعال بوده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (زمستان ۱۴۰۱) ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱)، حدود ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۳ درصد افزایش یافته است.

با استناد به گزارش مرکز آمار، جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر، در فصل زمستان ۲۴ میلیون و ۱۹۴ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (1401)، ۷۵۷ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی حاکی از آن است، در زمستان ۱۴۰۲ بخش خدمات با ۵۳,۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۳.۵ درصد و کشاورزی با ۱۲.۹ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۲,۵ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نشان می‌دهد، ۱۵,۷ درصد جمعیت فعال این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ حدود ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

در زمستان ۱۴۰۲، بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۸,۶ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کارکرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۶. ۸ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array