به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، «رابرت هابک» معاون صدراعظم آلمان،در جریان سفر سه روزه خود به چین، در جمع خبرنگاران گفت که روابط قوی بین روسیه و چین منجر به بدتر شدن روابط تجاری پکن با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

اتحادیه اروپا و متحدان آن، دولت چین را به دلیل حفظ روابط نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی با مسکو در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین عدم تمایل این کشور برای پیوستن به انتقادات بین المللی از کرملین، سرزنش کرده‌اند.

«هابک» که وزیر اقتصاد و آب و هوای آلمان نیز هست، گفت که حمایت پکن از مسکو به روابط تجاری و اقتصادی بین چین و اتحادیه آسیب می رساند. وی افزود که پکن «نمی‌تواند موضع بی‌طرف داشته باشد و سپس در رابطه با منافع امنیتی کشور دیگر موضع بگیرد».

معاون صدراعظم آلمان در دیدار با همتای چینی خود (ژنگ شانجی)، اعلام کرد که منافع امنیتی آلمان و اتحادیه اروپا مستقیماً تحت تأثیر این درگیری قرار دارد و به پکن در مورد پیامدهای اقتصادی احتمالی ناشی از همکاری با مسکو هشدار داد.

سفر «هابک» به چین یک هفته پس از وضع تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی انجام می‌شود که پکن با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ و با هدف قرار دادن برخی محصولات گوشت خوک صادراتی از این بلوک به آن واکنش نشان داد. پکن قبلاً هشدار داده بود که در واکنش به تعرفه‌ها، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

پیشتر وزارت بازرگانی چین هشدار داده که اگر بروکسل به تشدید تنش ها با انجام اقدامات ناعادلانه در طول هشت ماه تحقیقات ضد یارانه ای خود در مورد خودروهای برقی چینی ادامه دهد، ممکن است یک “جنگ تجاری” ایجاد کند.

همکاری چین و روسیه با وجود تنش‌های فزاینده بین مسکو و غرب بر سر درگیری اوکراین و دورهای متعدد تحریم های اقتصادی علیه روسیه، شکوفا شده است. پکن خواسته های آمریکا و دیگر کشورهای ناتو برای پیوستن به تلاش‌ها برای منزوی ساختن روسیه را رد کرده و گفته است که برخلاف واشنگتن، در درگیری اوکراین دخالتی ندارد.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array