به گزارش ایران دکونومی، با توجه به انقباض اقتصادی، افزایش نرخ بهره و نرخ تورم 6.4 درصدی، آلمان در ماه ژوئن 2023 نرخ بیکاری بالاتری را نسبت به ماه های قبل ثبت کرد که نشان دهنده بدتر شدن بازار کار در اروپا است.

آژانس اشتغال آلمان گزارش داد که نرخ بیکاری بر اساس ارقام تعدیل شده فصلی به 5.7 درصد رسیده است که نسبت به ماه می گذشته 0.1 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب، تعداد بیکاران 28 هزار نفر افزایش یافت که بیش از سه برابر انتظارات تحلیلگران بوده است.

بر اساس این ارقام، تعداد کل بیکاران به حدود 2 میلیون و 550 هزار نفر رسیده است که بر اساس گزارش آژانس، در یک ماه حدود 11000 نفر افزایش یافته است.

بانک مرکزی اروپا نیز از سوی دیگر، در تلاش برای کنترل قیمت‌ها، نرخ بهره اصلی را چهار درصد افزایش داده است، در حالی که رئیس آن کریستین لاگارد تأیید کرد که افزایش مجدد آن در ماه آینده محتمل است.

این شرایط نامطلوب همراه با تورم بیش از 6 درصد و نرخ‌های سودی که وام‌دهی را محدود می‌کند، بر بازار کار تاثیر گذاشته و باعث شد که در ماه می تعداد کارمندان کاهش یافته و به حدود 45.7 میلیون نفر برسد.

بر اساس گزارش آژانس کار، ارقام بیکاری تعدیل شده فصلی نیز بدون احتساب ورود پناهجویان اوکراینی، همچنان در حال افزایش است. از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه 2022، تعداد مهاجران اوکراینی در آلمان به 1.03 میلیون نفر رسید. ورود آنها به آلمان بر بازار کار اثر گذار است چرا که آلمان از کمبود نیروی کار در همه بخش‌ها رنج می‌برد.

بر اساس داده‌های اداره آمار « destatis»، نرخ تورم ماه‌ها در آلمان در حال کاهش بود اما در ماه ژوئن امسال (2023) به 6.4 درصد رسید که در مقایسه با 6.1 درصد گزارش شده برای ماه می افزایش نشان می‌دهد. این موضوع از یک سو باعث افزایش میزان بیکاری در این کشور شده و از سوی دیگر، شرایط بانک مرکزی اروپا را که در تلاش است قیمت‌ها را در منطقه یورو تثبیت کند و مانع از افزایش قیمت‌ها شود، پیچیده می‌کند.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان، پیش از این هنگام بازدید از یک کارخانه خودروهای الکتریکی از تحول صنعتی صحبت کرده بود که کشورش با سرعت تمام در حال پیشروی در آن است. این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند که بزرگترین اقتصاد اروپا با شرایط اقتصادی سختی مواجه است که ناشی از تورم و بیکاری ناشی شده از آن است.

منبع: destatis ، almayadeen

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array